Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

1987: Emoties tijdens het Lucky Strike racefestival

480_zijspanraces
Egbert Streuer en Bernard Schnieders glijden door de Gerlachbocht tijdens de zijspanrace van het Lucky Strike Festival.

Doorgaans verlopen de zomermaanden betrekkelijk rustig met hier en daar een raceje, wat buitenlandse ontmoetingen en vooral een aantal weekeinden heerlijk niets doen in de zon. Maar of het nou aan het wegblijven van de zon lag of niet, midden in de zomer barstte de bom. De groep N staat op zijn kop na het diskwalificeren van de oppermachtige Sierra Cosworth van Arie Ruitenbeek. Zo hoog liepen de emoties op dat alle andere races in het niets zonken.

Tekst: Bron Auto & Sport, Matthé IJzerman
Foto's: Gerrie Hoekstra

groep_n_ophouden
Jeroen Hin (7) en Arie Ruitenbeek (1) blokkeren Henny Hemmes (5) zodanig dat zelfs John Postmaa (36) nog bij kon komen.

Groep N
De gemoederen liepen hoog op tijdens het Lucky Strike Festival. Races die door meer dan 50.000 mensen werden bezocht en weer voor ouderwetse files zorgden. Na de clubraces van juli protesteerde Henny Hemmes tegen collega Ford-rijders Jeroen Hin en Arie Ruitenbeek. En inderdaad, de beide Sierra’s werden illegaal verklaard en daarmee raakten beide rijders al hun punten kwijt omdat zij bij de preparatie van hun auto’s de grenzen van het reglement hadden overschreden. Met Henny Hemmes ineens in de race om het kampioenschap, besloten de twee gestraften tot een strafexpeditie met bijbedoeling tijdens de Lucky Strike-race.

groep_n_duel
Theo Koks (2) op kop voor een verdedigend rijdende Arie Ruitenbeek.

De beide heren zijn in principe de snelsten van het veld en kunnen daarom de hete wedstrijd controleren. Zo werd het plan opgevat om Theo Koks, ook nog een titelkandidaat, na de start van de race de kop te gunnen en vervolgens Hemmes zodanig op te houden, dat er voor haar geen eer aan te behalen zou zijn. Hetgeen inderdaad lukte, al kwam ook Gerrit van Louwen met de BMW even voorbij stuiven. Hemmes liet al snel haar kop hangen en gaf zich gewonnen. Zij werd vijfde en daarmee zo goed als kansloos voor de titel. Maar je weet nooit wat er nog gaat gebeuren. Het blijft tenslotte Groep N. Tot ver na afloop van de race, met nog een extra protest van het kamp Hemmes tegen de voor dit evenement goedgekeurde Sierra’s van Ruitenbeek en Hin, werd er onderling geruzied.

De divisie 2 hield het heel netjes, al ging er wel veel stuk. Bij de Renaults onder andere, waar John Hoogendoorn lijdzaam moest toezien hoe zijn nieuwe opgebouwde motor weer de geest gaf. Geerlof Stam had ook weer een strakke Renault bij zich. Hij lag lange tijd samen met John Postmaa op kop, maar ook zijn motor weigerde de volle twaalf ronden optimaal te presteren, terwijl Paul Fauchey nog steeds op zoek is naar de verloren gegane pk’s.

480_bolderheij_kapteijn
Close racing tussen Evert Bolderheij en Berend Oeberius Kapteijn.

De kleinste klasse gaf weer een episode van de titanenstrijd tussen Berend Oeberius Kapteijn en Evert Bolderheij te zien, nu door de laatste met zijn Daihatsu GTi in de tweede fase duidelijk in zijn voordeel beslist. Door zijn tweede plaats kan B.O.K. toch de kampioensvlag gaan hijsen.

voros_strike
Frans Vörös reed onbedreigd naar de overwinning.

De strijd in de top van de divisie 2 splitst zich toe. Weer gaf de versnellingsbak van de BMW 325i van Frank Eglem de geest en moest hij in de tweede versnelling de race uitrijden. En wederom profiteerde Frans Vörös met een overwinning, gevolgd door Fred Krab die weer een kogelstart had, maar met de gebruikelijke remproblemen moest afhalen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet