Dragracing: Drachten Internationals heeft eindelijk alles mee
Met de Drachten Internationals is het laatste anderhalf jaar van door regen verstoorde wedstrijden in één klap vergeten. Onder tropische omstandigheden werd op een perfecte Dragstrip Drachten de tweede ronde van het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing afgewerkt. De rijders konden in drie dagen alle in het verleden misgelopen runs in één keer inhalen en trakteerden het publiek op snelle tijden, hoge eindsnelheden, spannende finishes waarbij regelmatig de reactietijd doorslaggevend was. Grootste winnaars werden Sandro Bellio die de klasse Super Pro ET op zijn naam schreef en vader en zoon Gerd en Markus Habermann die de hoofdprijzen in de klassen Super Comp en Super Gas in de wacht sleepten. De schade bij een tweetal crashes bleef gelukkig beperkt tot het materiaal en een gedeukt ego.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Dragracen is een sport van extremen en daar past het weer zich blijkbaar ook bij aan. Nadat de Drachten Internationals in juli wegens overvloedige regenval moest worden afgelast, was het water nu niet aan te slepen om de tropische omstandigheden het hoofd te kunnen bieden. Een groot compliment dan ook aan alle vrijwilligers die drie dagen in de brandende zon een perfect wedstrijdverloop op een supergrip biedende Dragstrip Drachten mogelijk maakten. Maar liefst elf kwalificatieruns konden de deelnemers rijden, op zondag gevolgd door een extra testrun en de allesbeslissende eliminaties. De Drachten Internationals telden niet alleen mee voor het Open Nederlands Kampioenschap maar ook voor de EDRS European Drag Racing Series terwijl in de koningsklasse Super Pro ET ook nog punten te verdienen waren voor de Duitse Super Pro ET Challenge.
Sandro Bellio verslaat in de finale Maurice van der Laan
Een zes
Eigenlijk had Sandro Bellio maar één doel op Drachten, met zijn Funny Car voor het eerst onder de 7-secondengrens duiken. In de kwalificatie zat de jonge Belg er een paar keer dicht bij en passeerde in bijna al zijn runs de finishlijn met een snelheid van meer dan 300 km/u! De baan was weliswaar perfect, maar de luchtsamenstelling door de hoge temperaturen niet ideaal. Toen een 6-seconden er dan ook niet in zat, concentreerde het Belgische team zich meer op de wedstrijd zelf en met zijn voor de klasse Super Pro ET, waar het constant dicht op de index rijden essentieel is, beslist niet ideale Funny Car, ging dat in de eliminaties beter dan verwacht.
Paul Vrind
Vanaf een twaalfde kwalificatiepositie klopte Bellio in de eerste eliminatieronde uiterst verrassend de altijd zo constant rijdende Nissan van de Duitser Norbert Schneider om in de kwartfinale de nummer één uit de kwalificaties (met 0,001 seconde boven zijn index), Michael Mikuscheit het nakijken te geven. In de halve finale had de snelle Belg het geluk dat zijn tegenstander Paul Vrind een rood licht trok, want de tijd van de Nederlander lag maar 0,009 seconde boven zijn index en zou voor Bellio dus lastig te kloppen zijn geweest.
Maurice van der Laan
In de finale wachtte vervolgens de confrontatie met Maurice van der Laan. Met zijn deze winter van een nieuwe motor en vele aanpassingen voorziene Pick Up was Van der Laan in zijn eerste echte raceweekend uitstekend onderweg en met snelle tijden had de voormalig Super Gas-rijder onder andere Tom van der Wijden het nakijken gegeven. Ook in de finale zat Van der Laan weer dicht bij zijn index, maar omdat Bellio eerder reageerde op het verspringen van de lichten, ging de winst toch naar de jonge Belg. Overigens kreeg Sandro Bellio, in navolging van zijn vader Danny in Tierp een paar maanden geleden, ook zijn auto niet tot stilstand voor het einde van de strip en belandde tijdens de eliminaties een keer in het Friese gras. Gelukkig was er in tegenstelling tot destijds bij Danny geen schade. Nu maar hopen dat zijn vader volgende week in Zweden het voorbeeld van zijn zoon kan volgen en ook met de overwinning naar huis kan terugkeren.