Indycar: Amerikaanse allround racelegende Jerry Grant overleden
Afgelopen zondag overleed op 77-jarige leeftijd de Amerikaanse allrounder Jerry Grant.
Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Motor Company

Twee autosportlegendes, Jerry Grant en Chris Economaki tijdens de 12U van Sebring 1966.
Racelegende Jerry Grant overleden
Afgelopen zondag overleed de Amerikaanse racelegende Jerry Grant. In 1972 verwierf hij grote bekendheid door als eerste de 200 mph. barrière op de Brickyard te doorbreken. De Indy 500 eindigde voor Grant in een grote teleurstelling. Hoewel hij als tweede over de streep kwam werd hij door de organisatie naar de 12e plek teruggezet. In de 188e ronde leidde hij de Indy 500 maar moest met een kapotte band naar binnen. Helaas stopte Grant niet bij zijn eigen pitbox maar bij die van Bobby Unser die eerder was uitgevallen. Omdat Grant daar brandstof innam werd hij gediskwalificeerd en op papier op 12 ronden achterstand gezet.
Dergelijke teleurstellingen waren niet nieuw voor Grant. Zes jaar eerder verloor hij samen met Dan Gurney in een Ford GT Mk 11 de 12 Uur van Sebring. Gurney kwam door een mechanisch defect tientallen meters voor de finish tot stilstand. Toen Gurney besloot de Ford over de lijn te duwen werd hij alsnog gediskwalificeerd. Op basis van de afgelegde afstand zouden ze altijd tweede zijn geworden. Ook zagen zij enkele maanden later een hoge klassering op Le Mans kort voor het einde in rook opgaan.
Tussen 1965 en 1977 nam Grant aan 49 Indycar-wedstrijden deel. Een derde plek op Ontario was zijn beste resultaat. Niet alleen in Indycar verwierf Grant grote bekendheid maar ook in sportscars en NASCAR. In de 1967 Daytona 500 eindigde hij als vijfde na als 43e te zijn gestart. In de Targa Florio van 1964 eindigde Grant samen met Dan Gurney als tweede in zijn klasse met de beroemde Ford Cobra. Allrounder Grant kwam in zijn lange carrière in een grote verscheidenheid aan auto’s uit: Ford, Ferrari, Lotus, Cobra en natuurlijk Dan Gurney’s Eagles. Met de z.g. “Mystery Eagle” verwierf hij ontzettend veel faam.
Dan Gurney: “Een moedig natuurtalent die altijd de uitdaging aanging. Buiten het feit dat hij een excellente racer was, was hij een uitstekende verteller. Het kwam hem na zijn actieve carrière in het zakenleven uitstekend van pas. In de vijftiger en zestiger jaren hebben we in de VS en Europa tientallen avonturen beleefd. Wij zijn altijd vrienden gebleven en maakten na onze actieve carriere op onze motoren vaak prachtige trips door Zuid Californië. Vaarwel Jerry, ik zal je ontzettend missen!”
Een prachtige documentaire uit 2009 waarin Grant herinneringen uit zijn carriere ophaalt.
Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Motor Company

Twee autosportlegendes, Jerry Grant en Chris Economaki tijdens de 12U van Sebring 1966.
Racelegende Jerry Grant overleden
Afgelopen zondag overleed de Amerikaanse racelegende Jerry Grant. In 1972 verwierf hij grote bekendheid door als eerste de 200 mph. barrière op de Brickyard te doorbreken. De Indy 500 eindigde voor Grant in een grote teleurstelling. Hoewel hij als tweede over de streep kwam werd hij door de organisatie naar de 12e plek teruggezet. In de 188e ronde leidde hij de Indy 500 maar moest met een kapotte band naar binnen. Helaas stopte Grant niet bij zijn eigen pitbox maar bij die van Bobby Unser die eerder was uitgevallen. Omdat Grant daar brandstof innam werd hij gediskwalificeerd en op papier op 12 ronden achterstand gezet.
Dergelijke teleurstellingen waren niet nieuw voor Grant. Zes jaar eerder verloor hij samen met Dan Gurney in een Ford GT Mk 11 de 12 Uur van Sebring. Gurney kwam door een mechanisch defect tientallen meters voor de finish tot stilstand. Toen Gurney besloot de Ford over de lijn te duwen werd hij alsnog gediskwalificeerd. Op basis van de afgelegde afstand zouden ze altijd tweede zijn geworden. Ook zagen zij enkele maanden later een hoge klassering op Le Mans kort voor het einde in rook opgaan.
Tussen 1965 en 1977 nam Grant aan 49 Indycar-wedstrijden deel. Een derde plek op Ontario was zijn beste resultaat. Niet alleen in Indycar verwierf Grant grote bekendheid maar ook in sportscars en NASCAR. In de 1967 Daytona 500 eindigde hij als vijfde na als 43e te zijn gestart. In de Targa Florio van 1964 eindigde Grant samen met Dan Gurney als tweede in zijn klasse met de beroemde Ford Cobra. Allrounder Grant kwam in zijn lange carrière in een grote verscheidenheid aan auto’s uit: Ford, Ferrari, Lotus, Cobra en natuurlijk Dan Gurney’s Eagles. Met de z.g. “Mystery Eagle” verwierf hij ontzettend veel faam.
Dan Gurney: “Een moedig natuurtalent die altijd de uitdaging aanging. Buiten het feit dat hij een excellente racer was, was hij een uitstekende verteller. Het kwam hem na zijn actieve carrière in het zakenleven uitstekend van pas. In de vijftiger en zestiger jaren hebben we in de VS en Europa tientallen avonturen beleefd. Wij zijn altijd vrienden gebleven en maakten na onze actieve carriere op onze motoren vaak prachtige trips door Zuid Californië. Vaarwel Jerry, ik zal je ontzettend missen!”
Een prachtige documentaire uit 2009 waarin Grant herinneringen uit zijn carriere ophaalt.