Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Alexandre Premat geeft de hoop niet op

Oud Masters F3-winnaar (2004)Alexandre Premat vond na zijn onvrijwillige vertrek bij Audi in de DTM in 2010 voor dit jaar onderdak bij het team van Gary Rogers Motorsport in de populaire Australische V8 Supercarseries. In principe is de Fransman naast Jacques Villeneuve de enige buitenlandse deelnemer in het supercompetitieve kampioenschap.

Tekst en foto's Willem J. Staat/PR

premat
Oud Masters F3 Winnaar Alexandre Premat probeert zijn draai in de V8 Supercars te vinden.
Geen gemakkelijke opgave.

Alexandre Premat geeft de hoop niet op
Na het onvrijwillige vertrek bij Audi eind 2010 richtte de Fransman aanvankelijk zijn horizon op de Le Mans-auto’s maar besloot voor 2012 de stap naar de V8 Supercars te wagen. Aan de vooravond van de wedstrijden in Ipswich afgelopen weekend uitte de Fransman zijn gevoelens.

Hoe kijk je op je eerste seizoen in de V8 Supercars terug?
Premat:
“Eerlijk gezegd niet ideaal. Maar dit ligt aan het feit dat deze auto’s ontzettend “tricky” zijn en het absoluut niet gemakkelijk is om een ideale set-up te vinden. Daar moet ik dan verder nog aan toevoegen dat dit zo’n enorm competitief kampioenschap is waarbij de 28 deelnemende auto’s op de grid slechts door 7/8 tienden van seconden gescheiden zijn. Bij de kleinste fout betaal je daarvoor de hoogste prijs. Mijn teamgenoot Michael Caruso en ik hebben hier in de kwalificaties vaak onder geleden. Je weet dat je met weinig hoop aan de races begint!”

Had het gebrek aan ervaring invloed op uw resultaten?
Premat:
“V8 Supercars is duidelijk een specialistische autosportdiscipline. Om de juiste balans tussen agressie en finesse binnen de auto te vinden moet je ook buiten de baan kalm blijven.Mijn grootste probleem is dat wij onze eerste set nieuwe banden in de kwalificaties gebruiken. Dit betekent dat het erg moeilijk wordt om je eigen limiet en die van de auto te vinden. Soms hadden wij ook problemen om de banden onder raceomstandigheden te begrijpen. Vooral voor worden ze snel minder en de kleinste fout kan dramatische gevolgen hebben. In Townsville had ik een Top 10 klassering in het vooruitzicht, maar in één bocht remde ik drie meter te laat en daarmee had ik mijn voorbanden totaal verwoest. Maar juist deze uitdaging motiveert mij om door te gaan!”

Wat denkt U over het verdere verloop van het kampioenschap?
Premat:
“Aan het begin van het seizoen dacht ik dat een top 5 resultaat binnen handbereik lag, maar dit is helaas niet gebeurd. Gelukkig weet het team waarom wij moeite hebben en focust zich nu op 2013. Daarom is ons doel voor de tweede helft van het seizoen om op alle circuits zoveel mogelijk te leren. Het zou mooi zijn indien wij tijdens het seizoenshoogtepunt op Bathurst iets moois zouden kunnen doen. Op dit moment wordt er aan de nieuwe auto gewerkt die op dit moment al twee maanden in productie is en recentelijk de eerste shake-downs heeft ondergaan. Ik denk dat mijn ervaring met de Audi R10 en Audi R15 hierbij uitstekend van pas komt. Als wij nu hard werken zullen we volgend seizoen zeker resultaat behalen.”

Was U niet liever in Europa gebleven?
Premat:
“Absoluut niet!! Eigenlijk gaat het uitstekend hier. Teambaas Gary Rogers is bijzonder mens met veel humor en beschikt over een fantastisch team. Mijn gezin voelt zich hier helemaal thuis. Mijn vrouw en dochters zijn helemaal weg van Melbourne en het land in zijn geheel. Het is een extra motivatie om op het circuit resultaat te behalen!”

2010_premat
Premat wil in 2013 resultaten zien



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet