Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Eerste shakedown Triple Eight Holden V8 COTF Supercar

De Triple Eight COTF(Car of the Future) Holden V8 onderging gisteren op het Holden Driving Centre in het Australische Norwell de allereerste shakedown. Voorlopig zijn er nog de nodige aanloopperikelen.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Triple Eight

holden_cotf
Voorlopig zijn er nog de nodige kinderziektes voor de COTF-V8 Holden. Onderhuids zullen
de Ford, Nissan en Holden op de motor na volkomen hetzelfde zijn. Meer eenheidsworst?

Eerste shakedown Triple Eight Holden V8 COTF-versie
Regerend V8 Supercarkampioen Jamie Whincup gaf gisteren het eerste V8 Holden COTF-chassis zijn allereerste shake-down. In totaal zullen er negen chassis gebouwd gaan worden. Onder toezicht van Stephen Robertson werden er bij Holden maar liefst 1400 manuren besteed aan ontwerp- en opbouwproces.

Op ruim 50 meter Avery-Dennisson vinyl heeft men een uniek ontwerp gemaakt.Whincup verklaarde dat de dag voldoende feedback opleverde. En bij het verdere opbouwproces zou dit zeker in ogenschouw genomen worden.

Jamie Whincup: “Overall” gezien is het totaal verschillend dan waar wij normaal gezien meespelen. Op alle terreinen is het een totaal verschillende auto. Het rij-gevoel is zowel voor de coureurs als de engineers totaal anders. Een dag als vandaag laat zien dat er hoofdzakelijk niet alleen voor ons het één en ander gaat veranderen, maar voor deze gehele autosportcategorie!

Er zijn al gehomologeerde delen, maar ik zie ook dat er veranderingen aangebracht moeten worden.De versnellingsbak voelt niet goed aan. De versnellingen zijn te kort en te hard. Bij onze vierde run waren er problemen met de aandrijving. Daar moet serieus naar gekeken worden zodat wij voor iedereen een oplossing hebben.”

Triple Eight Teambaas Roland Dane verklaarde dat een belangrijke stap voorwaarts was met betrekking tot het debuut van het COTF-chassis.

“Dit was voor ons het eerst voltooide chassis en het was belangrijk om te laten zien dat wij over leiderschap beschikken door als eerste de auto op de baan te hebben. Maandag zullen wij op Queensland verder testen. Ik denk dat veel andere teams ons dankbaar moeten zijn voor hetgeen wat wij tot nu toe gedaan hebben. Wij helpen namelijk om zoveel mogelijk componenten te valideren.”

Hoewel de auto zijn V8 Supercar-identiteit behoudt, zijn er toch enkele opmerkelijke visuele veranderingen. De auto beschikt over grotere remschijven die voorzien zijn van gloednieuwe 18 inch Dunlop banden. Een dag na Queensland zal het Holden COTF-chassis door Craig Lowndes verder aan de tand gevoeld worden.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet