Retro: Hoe Jim Clark in Monza 1967 na één ronde achterstand bijna won!
Lewis Hamilton was afgelopen zondag het slachtoffer van Felipe Massa’s capriolen in de openingsronde. Een lekke band wierp hem ver terug. De legendarische Jim Clark kampte in 1967 op Monza eveneens met een lekke band maar won bijna!
Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Motor Company

Voor velen nog steeds de grootste F1-coureur aller tijden. Jim Clark won in 1967 na één
ronde achterstand bijna de Italiaanse GP. Misschien dat S. Vettel toch eens in de
geschiedenisboeken moet duiken?
Ronde terugwinnen verboden?
Je zou sommige internationale TV-commentatoren en F1-coureurs als “cry-babies” kunnen omschrijven. De GP van Duitsland was best een aardige vertoning met een mooie strijd om de kop. Helaas liep Lewis Hamilton in de beginfase een lekke band op. Toen hij terug in de wedstrijd kwam, probeerde de Brit zich te “unlappen”. Via de boordradio had regerend wereldkampioen Vettel hier nogal wat commentaar op. Diverse internationale tv-commentaren verschilden van mening. Ook twee dagen na de wedstrijd besteedde het AD hier vandaag aandacht aan.
Jammer dat Vettel de basisprincipes van de racerij niet lijkt te begrijpen. Een coureur die over een even snelle of misschien nog snellere bolide dan de koplopers beschikt, mag zichzelf altijd unlappen om wederom aansluiting bij de kopgroep te krijgen. In de moderne F1 lijkt dit gezien de uitlatingen van Vettel en diverse internationale mediacommentatoren “not done” te zijn. In Indycar en NASCAR geniet het publiek van dergelijke acties. Wie herinnert zich niet die fantastische NASCAR finale in Homestead afgelopen jaar, waar Tony Stewart na twee ronden achterstand fenomenaal terugkwam en na 118 maal een tegenstander gepasseerd te hebben, alsnog kampioen werd. Toegegeven het racen op een oval is iets anders dan op een normaal circuit. Maar de bewuste rijder moet het wel even doen!
De legendarische Jim Clark leverde in 1967 op het circuit van Monza een gigantische prestatie. Hij liep door een lekke band een ronde achterstand op. Door een fenomenale inhaalwedstrijd te rijden wist Clark zich te unlappen en moest met de finish in zicht met een brandstofprobleem afhaken. Clark eindigde als derde. Waarschijnlijk is dit in de F1 geschiedenis één van de meest indrukwekkende prestaties die een coureur ooit geleverd heeft.
Het huidige F1-reglement is nogal vaag, want of deze prestaties anno 2012 nog mogelijk zijn hangt duidelijk van de beslissingen van “RACE CONTROL” af. Hamilton speelde afgelopen zondag een onbetekende rol, maar wat als hij deze prestatie wel geleverd had? Dan had hij een heroïsche prestatie geleverd. Dankzij de bandensituatie is er ñu veel ten goede veranderd. Maar heroïsche acties zoals die van Jim Clark destijds lijken anno 2012 helaas uit den boze.
Tekst Willem J. Staat
Foto Ford Motor Company

Voor velen nog steeds de grootste F1-coureur aller tijden. Jim Clark won in 1967 na één
ronde achterstand bijna de Italiaanse GP. Misschien dat S. Vettel toch eens in de
geschiedenisboeken moet duiken?
Ronde terugwinnen verboden?
Je zou sommige internationale TV-commentatoren en F1-coureurs als “cry-babies” kunnen omschrijven. De GP van Duitsland was best een aardige vertoning met een mooie strijd om de kop. Helaas liep Lewis Hamilton in de beginfase een lekke band op. Toen hij terug in de wedstrijd kwam, probeerde de Brit zich te “unlappen”. Via de boordradio had regerend wereldkampioen Vettel hier nogal wat commentaar op. Diverse internationale tv-commentaren verschilden van mening. Ook twee dagen na de wedstrijd besteedde het AD hier vandaag aandacht aan.
Jammer dat Vettel de basisprincipes van de racerij niet lijkt te begrijpen. Een coureur die over een even snelle of misschien nog snellere bolide dan de koplopers beschikt, mag zichzelf altijd unlappen om wederom aansluiting bij de kopgroep te krijgen. In de moderne F1 lijkt dit gezien de uitlatingen van Vettel en diverse internationale mediacommentatoren “not done” te zijn. In Indycar en NASCAR geniet het publiek van dergelijke acties. Wie herinnert zich niet die fantastische NASCAR finale in Homestead afgelopen jaar, waar Tony Stewart na twee ronden achterstand fenomenaal terugkwam en na 118 maal een tegenstander gepasseerd te hebben, alsnog kampioen werd. Toegegeven het racen op een oval is iets anders dan op een normaal circuit. Maar de bewuste rijder moet het wel even doen!
De legendarische Jim Clark leverde in 1967 op het circuit van Monza een gigantische prestatie. Hij liep door een lekke band een ronde achterstand op. Door een fenomenale inhaalwedstrijd te rijden wist Clark zich te unlappen en moest met de finish in zicht met een brandstofprobleem afhaken. Clark eindigde als derde. Waarschijnlijk is dit in de F1 geschiedenis één van de meest indrukwekkende prestaties die een coureur ooit geleverd heeft.
Het huidige F1-reglement is nogal vaag, want of deze prestaties anno 2012 nog mogelijk zijn hangt duidelijk van de beslissingen van “RACE CONTROL” af. Hamilton speelde afgelopen zondag een onbetekende rol, maar wat als hij deze prestatie wel geleverd had? Dan had hij een heroïsche prestatie geleverd. Dankzij de bandensituatie is er ñu veel ten goede veranderd. Maar heroïsche acties zoals die van Jim Clark destijds lijken anno 2012 helaas uit den boze.