1987: It's 25 years ago, mei/juni 1987
Ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum van ons bedrijf Fast Company grijpen we terug naar het beginjaar van de company. De OCA vierde dat jaar feest omdat ze 25 jaar geleden werd opgericht. Jeroen Hin en Fred Krab reden sterk in het EK toerwagens, totdat een klapband roet in het eten gooide. De strijd tussen Jaguar en Porsche ontbrandde in Le Mans. We zijn aanbeland in het autosportoverzicht over de maanden mei en juni 1987, waar Francorchamps de rol van Zolder had overgenomen in de Formule 1.
Tekst: Gerrie Hoekstra – Bron Auto & Sport
Foto's: Gerrie Hoekstra
Franse glorie op Spa-Francorchamps
Een bizarre Grote Prijs van België kregen we te zien op Spa. De narigheid begon al met de ‘team’-crash van Palmer en Streiff in de Raidillon. Het Tyrell-ongeval leidde tot een re-start. Daarna duwden Senna en Mansell elkaar van de baan. Piquet nam de zaken over en de Braziliaan werd achternagezeten door Alboreto, Prost, Boutsen, Berger, Fabi, Patrese en Johansson. Berger haakte snel af, net als Patrese. In de elfde ronde stopte Piquet bij de Williams-pitbox en gaf niet veel later op. Boutsen was zesde, maar diende af te rekenen met remproblemen om vervolgens uit te vallen met een kapotte aandrijfas. Ook Alboreto verdween (koppakking) en het was Alain Prost die zonder kleerscheuren uit de Spa-slachting te voorschijn kwam. Zelfs een bandenwissel kostte de Fransman niet de leiding en zo behaalde Prost, zonder slag of stoot, zijn 27ste GP-overwinning, waarmee hij op gelijke hoogte kwam te staan met Jackie Stewart. Alliot won de ‘niet-turbo’-race van Streiff en Fabre.
Rallysprint Nijmegen voor Kruythof
Volle velden aan de start tijdens de tweede wedstrijd voor het rallysprintkampioenschap, waarin deze keer wat fraaie stukjes onverhard waren verwerkt. Nog net bleven Cees Kruythof en Wilma van ’t Hof op de meet Willem van de Berg’s Porsche voor. Luttele drie seconden brachten Kruythof de zege met zijn vertrouwde turbo-Renault in de Nijmeegse sprint. Maar eigenlijk was deze strijd van geen belang. Kruythof immers deed puur voor de lol mee en kon met zijn nationale licentie geen punten halen voor het rallysprintkampioenschap, terwijl Willem van de Berg juist voor het omgekeerde koos.