Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

1987: Geen show maar realiteit bij Zandvoorts Racefestival


gerrit_op_kop.[1]
Dankzij een bliksemstart van Gerrit van Kouwen zagen we even een keer geen Cosworth aan kop.

Standaard toerwagens
Voor de sportcommissarissen was de race voor de standaard toerwagens ongetwijfeld de hardste dobber van de dag. Wat een chaotische toestanden. Het begon er al mee dat het tijdschema volledig uit de hand dreigde te lopen. Slechts tien ronden zou de race duren en ook door deze kemphanen waren er voor de televisie uitzending afspraken gemaakt. Vijf ronden lang zou het veld bij elkaar blijven, dan pas zou de race werkelijk beginnen. Een afspraak waarin de Deense gasten met hun Toyota’s Corolla niet waren betrokken. Met als gevolg dat zij er meteen hard tegenaan gingen en het een ronde duurde voordat Paul Vajvad zijn wagen op z’n dak had gelegd. Zo groot was de chaos dat de race tijdelijk moest worden onderbroken. “Code rood”, zoals dat in vaktermen heet en braaf zwaaiden de andere baanposten met de zwarte vlag.

henny_hemmes.[1]

Henny Hemmes was kennelijk het beste van de regels op de hoogte en zij ging dan ook prompt in Bos-Uit van het gas. De Sierra’s vlogen haar bijkans om de oren, maar dat bracht haar niet van haar stuk en keurig stopte zij onderaan de wedstrijdtoren pal naast de rode vlag. Als enige zo ongeveer… De rest van het veld, onder leiding van Arie Ruitenbeek vervolgde heel langzaam de tocht. Het inhalen op volle snelheid onder code rood zou Ruitenbeek en ook Jeroen Hin duur komen te staan, want na afloop van de wedstrijd werden zij beiden gediskwalificeerd. Maar daarbij deed zich iets eigenaardigs voor.

Het vergrijp had namelijk plaatsgevonden gedurende de eerste twee ronden. Bij de herstart mochten beide rijders weer starten voor een race over zeven ronden. Verbazing alom toen bleek dat de totale race echter maar over zeven ronden werd gerekend, oftewel, de eerste twee ronden werden niet meegerekend. Ruitenbeek en Hin werden dus achteraf gediskwalificeerd voor een overtreding in een race die niet meetelde en dus ook niet bestaan heeft. Een veel duidelijker oplossing zou voor beiden het uitsluiten bij de herstart zijn geweest.

Henny Hemmes, die zelf zou worden gediskwalificeerd omdat zij een luchtslangetje ter koeling van haar verhitte gezicht had gemonteerd, stopte zoals gezegd netjes bij de rode vlag, maar op drie collega’s na is het hele veld haar voorbij gereden en zou dus voor diskwalificatie in aanmerking komen. Theo Koks werd in alle consternatie uiteindelijk tot winnaar verklaard, gevolgd door Gerrit van Kouwen, die evenals zijn BMW collega’s Vörös en Eglem een halve minuut straf had gekregen wegens te vroeg starten.

frahm_zand.[1]
Een zandhappende Karl Frahm na een actie van Stephane Cohen.

Formule Ford
Het wordt voor de Nederlandse FF 1600-rijders de hoogste tijd om eens een hogere versnelling te kiezen, want de laatste races zijn het de Belgen die de dienst uitmaken. Dit keer was het Karl Frahm die de show stal. De 20-jarige Vlaming was van de achtste startplaats heel sterk op komen zetten en ging halverwege de race met zijn landgenoot Stephane Cohen en Henny Klarenbeek de strijd om de tweede plaats aan. Klarenbeek vormde een niet al te groot obstakel, Cohen des te meer. Frahm werd van de baan gezwiept toen hij zijn landgenoot buitenom in de Tarzanbocht wilde passeren en had handen en voeten nodig om niet in de banden te vliegen. Frahm kwam achter Klarenbeek de baan weer op en wist deze op de eindstreep nog net met 0,002 sekonde te verslaan voor de derde podiumplaats. Tweede eindigde Cohen, die een fantastische start had maar tegen het geweld van Patrick Dewulf met de veel snellere Van Diemen niet opkon.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet