Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Bleekemolen tevreden met nieuwe Lola, teleurgesteld over tijdverlies in Le Mans

120617_LeMans_Bleekemolen_side
De nummer 13-Rebellion-Lola eindigde met Jeroen Bleekemolen als zevende in de klasse

Jeroen Bleekemolen had zich de herhaling van zijn vorig jaar behaalde klassering als ‘best of the rest’ in de 24 Uur van Le Mans ten doel gesteld. Net zoals in 2011 en eerder dit jaar tijdens de 12 Uur van Sebring kwam hij uit voor het Zwitserse team Rebellion, maar ditmaal had onze landgenoot de beschikking over de nieuwe Lola B12/60b Coupé, die hij deelde met de Italiaan Andrea Belicchi en de Zwitser Harold Primat. Inderdaad eindigde een auto van het Rebellion-team in Le Mans als ‘best of the rest’ achter drie van de vier de fabrieks-Audi’s, maar dat was niet de auto waarin Bleekemolen reed. “Ten opzichte van onze teamgenoten in de andere auto kwamen we wat snelheid tekort, hoewel we met precies dezelfde afstelling reden”, aldus Bleekemolen. Daarnaast hielp het tijdverlies door het wisselen van de koppeling in de ochtend natuurlijk ook niet mee.


Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik, Rebocar (1)

De Rebellion-Lola met het startnummer 13 reed lange tijd op de zesde plaats achter de vier Audi’s en de andere Rebellion-auto, wat in de eindafrekening een heel mooi resultaat zou zijn geweest voor Bleekemolen en zijn teamgenoten. “We zaten vrij dicht achter onze andere auto en we hadden niet zoveel druk van achteren, want de JRM-auto had een behoorlijke achterstand op ons. We probeerden dus de race uit te rijden en uit de problemen te blijven, maar dat lukte helaas niet.”

120617_LeMans_Bleekemolen_night
Bleekemolen tijdens een nachtelijke stint

Koppeling kapot
Rond 6.00 uur was Harold Primat door de grindbak gereden, waarna hij een paar keer moest steken om de auto weer vlot te krijgen. Daarbij verbrandde de Zwitser de koppeling. “Aanvankelijk ging het nog wel, maar na verloop van tijd begon de koppeling steeds meer te slippen en uiteindelijk werkte het helemaal niet meer, dus toen moesten we wel naar binnen om te wisselen”, aldus Bleekemolen.

Een van de opvallendste aspecten die hem tijdens de race van dit jaar opvielen, was hoe glad het asfalt was. “Dat zag je ook aan de Audi’s die er een paar keer afgingen. Je moest vooral niet naast de ideale lijn komen, want dan had je helemaal nul grip, maar ook op de racelijn was het flink glad. Dat komt volgens mij vooral door het nieuwe asfalt dat op het grootste gedeelte van de baan is gelegd.”

120617_LeMans_Bleekemolen_pitstop
Pitstop

Met de complimenten van...

Echt spannende ervaringen had Bleekemolen gedurende deze editie van de 24 Uur van Le Mans niet, al had ook hij bepaalde onaangename ontmoetingen met langzame GT-rijders. “In iedere stint kom je wel in situaties terecht waar je eigenlijk niet in wilt zitten, dat je echt je tanden op elkaar duwt en denkt: heeft hij me nou wel of niet gezien? Maar gelukkig ging het allemaal goed.” Wel kreeg Bleekemolen te maken met onhebbelijkheden van zijn tegenstanders: “Volgens mij hadden zowel Belicchi als Primat onderweg in de auto geplast. De hele bodemplaat was echt drijfnat, en het stonk ongelooflijk in de auto. Ik had drie pakken bij me, en heb na iedere stint gewisseld, maar ze stonken allemaal…”

120617_24hLeMans_Bleekemolen_portret
Jeroen Bleekemolen, ontspannen na de race in de Rebellion-hospitality

Tevreden met de nieuwe Lola
Met de nieuwe Lola is Bleekemolen zeer tevreden. “We waren echt een stuk sneller dan vorig jaar en het viel me zelfs op dat we ook de Audi’s behoorlijk goed bij konden houden. Natuurlijk liepen die op de punten waar ze hun hybride-systeem konden gebruiken wel bij ons weg, maar al met al was het verschil niet dramatisch.” Dit jaar staan er in principe voor Bleekemolen geen optredens met het Rebellion-team meer op het programma: zijn contract was beperkt tot Sebring en Le Mans. “Maar ze willen volgend jaar wel weer door, dus dat ziet er goed uit.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet