Sportscars: Drievoudige Audi-zege in 80e editie 24 Uur Le Mans

De winnaars, net als vorig jaar: vlnr André Lotterer, Benoît Treluyer en Marcel Fässler
Audi heeft de elfde overwinning in de 24 Uur van Le Mans binnen. Om iets over drieën stuurde André Lotterer de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 1 als winnaar over de eindstreep, waar wedstrijdleider Daniel Poissenot de zwarzt-wit geblokte vlag zwaaide. Daarmee behaalde de in België opgegroeide Duitser de tweede overwinning voor hemzelf en zijn teamgenoten Benoît Treluyer en Marcel Fässler. In totaal bracht hetz trio het op 378 ronden, 23 meer dan vorig jaar Daarachter eindigden routiniers Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish met de andere R18 e-tron quattro als tweede, gevolgd door Le Mans-debutant Marco Bonanomi plus Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller met de R18 ultra op de derde plaats.
Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik

De winnaars bovenop de auto: Fässler en Treluyer, met Lotterer nog achter het stuur
'Verkeerde' Rebellion wordt 'best of the rest'
Na de door Marc Gené opgelopen schade aan de nummer 3-Audi R18 ultra, die uiteindelijk als vijfde werd geklasseerd, klom de nummer 12-Rebellion-Lola met Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld op naar de vierde plaats, waar de auto ook eindigde. Daarmee was het Rebellion-team evenals vorig jaar ‘best of the rest’, maar ditmaal was het niet de auto waarmee Jeroen Bleekemolen reed. Die eindigde na het vervangen van de koppeling in de ochtend op de elfde plaats algemeen en als zevende in de LMP1-klasse. “Ons doel was om uit de problemen te blijven, maar dat is niet helemaal gelukt”, verklaarde Bleekemolen na afloop van de race.

Laatste pitstop voor de Rebellion-Lola met Jeroen Bleekemolen
Starworks-team wint LMP2
De overwinning in de LMP2-klasse ging naar de Starworks Motorsport-HPD ARX 03a-Honda met Enzo Potolicchio, Ryan Dalziel en Tom Kimber-Smith, gevolgd door de Thieriet by TDS Racing-Oreca 03-Nissan met Mathias Beche, Pierre Thieriet en Tom Kimber-Smith en de Pecom-Racing-Oreca 03-Nissan met Luis Perez-Companc, Soheil Ayari en Pierre Kaffer.

Mooie beloning voor het AF Corse-Ferrari-team: GTE-Pro-klassezege met de nieuw opgebouwde nummer 51
AF Corse wint GTE-Pro, Larbre zegeviert in GTE-Am
In de GTE-Pro-klasse werd het AF Corse-team beloond met de klassezege voor Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de nummer 51-Ferrari F458 Italia, nadat het team donderdag de hele dag gewerkt had om een nieuw chassis op te bouwen, na de zware crash van Fisichella in de vrije training van woensdagavond. Het Luxury-team completeerde de Ferrari-dubbelzege met de tweede plaats voor Fred Makowiecki, Jaime Melo en Dominik Farnbacher, terwijl de fabrieks-Aston Martin Vantage V8 bij zijn première in Le Mans met coureurs Stefan Mücke, Darren Turner en Adrian Fernandez als derde in de klasse eindigde. De GTE-Am-klasse leek een overwinning op te leveren voor het IMSA-Performance-Porsche-team met Anthony Pons, eigenaar Raymond Narac en Nicolas Armindo, maar een lekke rechter achterband in de laatste ronde met Pons aan het stuur zorgde ervoor dat uiteindelijk de Larbre-Corvette met Patrick Bornhauser, Julien Canal en Pedro Lamy als winnaar in de GTE-Am-klasse over de streep kwam, gevolgd door het onfortuinlijke Porsche-team en de Krohn Racing-Ferrari met Tracy Krohn, Niclas Jonsson en Michele Rugolo.

Met de beker op het podium: de winnende Audi-coureurs met sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich
Uitslag:
1. Fässler/Lotterer/Treluyer, Audi R18 e-tron quattro, 378 ronden in 24.01:16,128
2. Capello/Kristensen/McNish, Audi R18 e-tron quattro, op 1 ronde
3. Bonanomi/Jarvis/Rockenfeller, Audi R18 ultra, op 3 ronden
4. Prost/Jani/Heidfeld, Lola B12/60 Coupé-Toyota, op 11 ronden
5. Dumas/Duval/Gené, Audi R18 ultra, op 12 ronden
6. Brabham/Chandhok/Dumbreck, HPD-ARX 03a-Honda, op 21 ronden
7. Potolicchio/Dalziel/Kimber-Smith, HPD-ARX 03b-Honda, op 24 ronden (1e LMP2)
11. Belicchi/Primat/Bleekemolen, Lola B12/60 Coupé-Toyota, op 28 ronden (7e LMP1)
17. Fisichella/Bruni/Vilander, Ferrari F458 Italia, op 45 ronden (1e GTE-Pro)
20. Bornhauser/Canal/Lamy, Chevrolet Corvette C6 ZR1, op 49 ronden (1e GTE-Am)