Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing 80e 24 Uur van Le Mans


120613_lemans_preview_corvette
Een van de twee fabrieks-Corvettes met Antonio Garcia, Jan Magnussen en Jordan Taylor

GTE-Pro met Corvettes, Ferrari's, Porsches en een Aston Martin

De GT-klasse is dit jaar opgedeeld in een GTE-Pro- en een GTE-Am-divisie. In de eerstgenoemde categorie zien we ondermeer twee fabrieks-Corvettes met Antonio Garcia, Jan Magnussen en Jordan Taylor en Oliver Gavin, Tommy Milner en Richard Westbrook en twee AF Corse-Ferrari’s met Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Toni Vilander en Andrea Bertolini, Olivier Beretta en Marco Cioci. Andere Ferrari’s zijn er van het Franse Luxury Racing (Fred Makowiecki, Jaime Melo en Dominik Farnbacher) en JMW Motorsport (Johnny Cocker, James Walker, Roger Wills). Aston Martin komt met de nieuwe Vantage V8 voor Stefan Mücke, Darren Turner en Adrian Fernandez, terwijl Porsche op de beide fabrieks-ondersteunde teams Felbermayr-Proton (Richard Lietz, Marc Lieb, Wolf Henzler) en Flying Lizard (Jörg Bergmeister, Patrick Long, Marco Holzer) vertrouwt voor de inzet van de beide 997 GT3 RSR’s.

120613_lemans_preview_gte_am_ferrari-af
De AF Corse-Ferrari met ondermeer oud-NASCAR-rijder Brian Vickers

GTE-Am en de Deltawing

In de GTE-Am-klasse zijn er twee Corvettes van Larbre Competition (met onder anderen Pedro Lamy), Ferrari’s van Krohn Racing, Luxury Racing, AF Corse (met ondermeer oud-NASCAR-rijder Brian Vickers), en JMB Racing, Porsches van JWA-Avila, IMSA Performance, het Belgische ProSpeed Competition, Flying Lizard en Felbermayr-Proton, en een fabrieks-Aston Martin met een volledig Deense bezetting. En dan hebben we, last but not least, buiten mededinging maar daarom niet minder interessant, met het startnummer 0 de Deltawing-Nissan van Highcroft Racing met coureurs Marino Franchitti, Michael Krumm en Satoshi Motoyama. Oorspronkelijk ontworpen als nieuwe Indycar, maar daar uiteindelijk niet gekozen, werd het revolutionaire design van Ben Bowlby aangepast voor gebruik als sportwagen. Aanvankelijk werd er door velen hard om gelachen (om over nog negatievere reacties maar te zwijgen), maar tijdens de testdag na afloop van de 12 Uur van Sebring bleek al dat de auto wel degelijk de hoek om gaat, en op de testdag in Le Mans reed het team vrijwel de hele dag met slechts één set banden, waarbij de rondetijden in de buurt van de LMP2-auto’s lagen. Interessant wordt het om te zien hoe de Deltawing zich houdt in de race.

120613_lemans_preview_deltawing_testday
Naar het racedebuut van de Deltawing wordt met spanning uitgekeken

Live via RTL7 en Eurosport

Uiteraard is AUTOSPORT.NL ter plekke om verslag te doen van de trainingen en de wedstrijd. Daarnaast is de race voor het eerst 24 uur lang live te volgen op de Nederlandse televisie via RTL7, met Olav Mol, Allard Kalff en Jur Raatjes als commentatoren en Rick Winkelman als verslaggever vanuit de pits. Een absolute aanrader is ook de prachtig gemaakte documentaire ‘Truth in 24 II’, over de drama’s en het succes van het Audi-team tijdens de 24-uursrace van vorig jaar, die op zaterdag van 13.30 tot 14.30 uur op RTL7 wordt uitgezonden. Ook Eurosport zendt de 24-uursrace en de trainingen, plus de ‘Race of the legends’ met oude Groep C-auto’s, live uit, met Nederlands commentaar van Nelson Valkenburg, Tim van Huis, Ronald van Dam en René Hoogterp. De beelden zijn afwisselend te zien via Eurosport en Eurosport 2, en online via de Eurosport Player. Tot en met 16 juni is er elke avond ook het magazine ‘Le Mans 24 Minutes’, met interviews, analyses, achtergrondreportages en het laatste nieuws.




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet