Retro: 4 juni 1967 de dag dat Zandvoort wereldnieuws was
4 Juni heeft voor uw redacteur vele betekenissen. Maar exact 45 jaar geleden werd er op Zandvoort wereldgeschiedenis geschreven. Het was de dag dat de Nederlandse Grand Prix werd verreden en de Ford Cosworth motor zijn werelddebuut maakte in handen van de legendarische Jim Clark en Team Lotus.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing USA

4 Juni 1967 de dag dat Zandvoort F1 wereldnieuws was
We waren het bijna vergeten maar op 4 juni 1967 was het circuit van Zandvoort wereldnieuws in de Formule 1. De gloednieuwe V8 Cosworth-motor die door Mike Costin en Keith Duckworth ontworpen was maakte in handen van Jim Clark en Graham Hill zijn werelddebuut in de gloednieuwe Lotus 49. Graham Hill viel bij de Nederlandse Grand Prix snel uit, maar Jim Clark bezorgde de Cosworth DFV motor zijn allereerste overwinning. Ditzelfde type DFV won in 1983 van Michele Alboreto in Detroit voor de allerlaatste maal. Met de introductie van de Cosworth F1 motor stelde Ford teams als McLaren, Matra, Brabham etc. in staat om zich competitief in de F1 te profileren. Het Cosworth tijdperk was één van de meest succesvolle in de F1. Kwamen deze tijden nog maar eens terug! Ter herinnering aan deze fraaie dag een kleine fotocollage van Team Lotus op Zandvoort.

Graham Hill neemt met de gloednieuwe Lotus Cosworth 49 DFV direct de leiding

Graham Hill moet voortijdig opgeven tussen de duinen. Toch zou hij in 1968
wereldkampioen worden.

Jim Clark neemt de leiding over en zou F1 geschiedenis schrijven.

De legendarische Jim Clark bij de huldigingsceremonie
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing USA

4 Juni 1967 de dag dat Zandvoort F1 wereldnieuws was
We waren het bijna vergeten maar op 4 juni 1967 was het circuit van Zandvoort wereldnieuws in de Formule 1. De gloednieuwe V8 Cosworth-motor die door Mike Costin en Keith Duckworth ontworpen was maakte in handen van Jim Clark en Graham Hill zijn werelddebuut in de gloednieuwe Lotus 49. Graham Hill viel bij de Nederlandse Grand Prix snel uit, maar Jim Clark bezorgde de Cosworth DFV motor zijn allereerste overwinning. Ditzelfde type DFV won in 1983 van Michele Alboreto in Detroit voor de allerlaatste maal. Met de introductie van de Cosworth F1 motor stelde Ford teams als McLaren, Matra, Brabham etc. in staat om zich competitief in de F1 te profileren. Het Cosworth tijdperk was één van de meest succesvolle in de F1. Kwamen deze tijden nog maar eens terug! Ter herinnering aan deze fraaie dag een kleine fotocollage van Team Lotus op Zandvoort.

Graham Hill neemt met de gloednieuwe Lotus Cosworth 49 DFV direct de leiding

Graham Hill moet voortijdig opgeven tussen de duinen. Toch zou hij in 1968
wereldkampioen worden.

Jim Clark neemt de leiding over en zou F1 geschiedenis schrijven.

De legendarische Jim Clark bij de huldigingsceremonie