1987: It's 25 years ago, today (2) – Maart 1987
Ruim 25 jaar geleden schreef Studio Hoekstra zich in bij de Kamer van Koophandel als eigen onderneming. De hoofdtaak bestond uit de productie, vormgeving en eindcontrole van het blad Auto & Sport, gevestigd in het Belgische Schoten, vlak bij Antwerpen. Buiten programmabladen rond Belgische rally's, moest er elke maand een dik 100 pagina's tellend blad op tijd bij de lezers in de bus vallen.
Nieuwe Auto&Sport jassen in maart 1987
Tekst: Gerrie Hoekstra – Bron: Auto&Sport
Foto's: Gerrie Hoekstra
Matthé IJzerman maakt zich gereed voor een test in de Formule Ford 1600 van Frans Wientjes in maart 1987.
In het blad was er een wisselkatern voor Nederland met aandacht voor de Nederlandse rally en autorensport. Samen met collega's Matthe IJzerman, Hubert Winckers en Ron Tuijl waren we flink in de weer om dit zo uitgebreid mogelijk te verslaan. Hieronder een samenvatting van de nationale en internationale autosport van de maand maart 1987.
John Bosch vliegt over het bruggetje van Waarland.
Amsterdamse Bosch
De klap van de nieuwe FISA regels was hard aangekomen bij het team van John Bosch. Nu de groep B Europees definitief in de ban is gedaan zijn de twee dikke Quattro's van de ene op de andere dag waardeloos geworden. De besluiten waren zo laat genomen dat de tijd ontbrak om snel een alternatief programma op poten te zetten. In ons land mag er nog met groep B's gereden worden, vandaar dat het nationale seizoen toch maar weer met de groep B Audi werd begonnen tijdens de Amsterdam-BP Rally. Met een comfortabele voorsprong won Bosch, ditmaal met zijn Engelse navigator Guy Hodgson, de rally voor Guy Colsoul/Ruud Oosterbaan (Opel Manta 400) van het Opel Dealer Team Holland.
Geautomatiseerde tijdwaarneming
Met ingang van de nationale clubraces op 29 maart werd de tijdwaarneming volledig geautomatiseerd. Met betrekking tot het verplicht monteren van een transponder werd een reglementsaanvulling voor alle klassen gemaakt.
Engelse verrassing
Op Zandvoort wist men van Peter Kox over het algemeen niet geheel zeker wat hij nou eigenlijk “kon”. Toen Peter zijn Reynard-873-VW voor de eerste Engelse Formule 3-race op Thruxton op de voorste startrij zette naast Johnny Herbert, stond het Nederlandse racewereldje dan ook paf en vroegen de Britse insiders zich in opperste verbazing af wie die “brilliant young Dutchman” in hemelsnaam was. Dat de relatief onervaren Nederlander bij zijn F3-debuut in de race aanvankelijk zelfs de leiding pakte en tenslotte als een verdiende vierde de finishvlag passeerde, droeg daar in niet geringe mate aan bij.
WK Toerwagens Monza voor Patrese-Cecotto
Negen BMW's M3 namen het tijdens de WK-openingsrace in Monza op tegen slechts één Ford Sierra, één Holden Commodore, enkele BMW's 635 en de weinig potente Maserati Biturbo. Tom Walkinshaw was nog niet aanwezig met zijn Holden wegens homologatie problemen, maar anderen vertelden dat zijn afwezigheid een protest was tegen de hoge inschrijfrechten, 60.000 dollar, voor het WK. Ricardo Patrese/Johnny Cecotto (BMW M3) wonnen met 24 seconden voorsprong op Pirro/Ratzenberger.
Frank Eglem BMW junior rijder
Vijf kandidaten verschenen op 16 maart jl. met de zenuwen gierend door de kelen op het circuit van Zandvoort. Op het spel stond een heel jaar racen met de groep N BMW 325i welke Arie Ruitenbeek vorig jaar zo succesvol naar de titel stuurde. Klaas Visser, Peter Gerhards, Marco Keur, Frank Eglem en Frank Kerseboom werden door Arthur van Dedem en Gerrit van Kouwen aan een uitvoerige rijtest onderworpen. Het werd een spannende aangelegenheid, waaruit de 20-jarige, ex-wereld junior-kampioen karten, Frank Eglem als winnaar tevoorschijn kwam. De rijder vond met zijn BMW onderdak in het Dutch National Racing Team en werd direct als één van de titelkandidaten in de divisie II van de standaard toerwagens beschouwd.
Veel kanshebbers voor de titel in de Fornule 1
Prost dook drie volle maanden onder, Piquet toerde met zijn nieuwe vriendin Italië door, Mansell was niet van het eiland Man af te krijgen. Zelfs Senna raakte in de winterperiode geen F1-stuur aan. In maart is deze fase beëindigd, iedereen staart nu weer ambitieus en hoopvol naar de start van het WK '87. Een veelbelovende strijd om de titel die op 11 april in Rio de Janeiro van start gaat. Met minstens een dozijn kanshebbers. Kampioen van vorig seizoen Alain Prost met de Marlboro McLaren TAG MP4/3 moet het opnemen tegen Camel Lotus-Honda 99T troef Ayrton Senna da Silva. Canon Williams-Honda FW/11B teamgenoten Nigel Mansell en Nelson Piquet gaan ieder voor zich en dat belooft de nodige heibel tussen dit duo. Michele Alboreto (Ferrari F187) krijgt niet alleen een erge snelle, maar vooral oerambititieuze ploegmaat Gerhard Berger als tegenstander. Jacarepagua in Brazilië gaat op 11 april de eerste confrontatie worden.