DNRT: Nathan en Van Lagen pakken titel in Winter Endurance Kampioenschap

De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door David Hart en Hoevert Vos. Met de fraaie V8 Star, geprepareerd door het Mad & Daring Racing Team, kwam het duo als eerste over de eindstreep. Wolf Nathan en Jaap van Lagen maakten het Mad & Daring feestje compleet door de kampioenschapstitel veilig te stellen.
Tekst: PR
Foto's: Chris Schotanus en Co van der Gragt

Ondanks technische problemen tijdens de 4 uur van Zandvoort, hielden Wolf Nathan en Jaap van Lagen het hoofd koel bij de laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap. Dat bleek al in de kwalificatie, toen Van Lagen in de eerste geklokte ronde direct de poleposition tijd wist te noteren. David Hart en Hoevert Vos kwalificeerden naar de tweede positie, gevolgd door Henk Thuis en Pim van Riet met de Radical SR3 RS Sportscar. In Divisie II snelden vader en zoon Storm naar de pole position. Stephan Polderman en René Steenmetz klokten de beste tijd in Divisie III. Martin en Cynthia Boezaart kwalificeerden zich naar de beste startpositie van Divisie IV.

Het eerste uur van de wedstrijd werd gekenmerkt door een mooie strijd om de leidende positie. In deze strijd mengden zich niet alleen de twee V8 Star bolides van Mad & Daring, maar ook de Radical Sportscar en de indrukwekkende Porsche 997 GT2 RS Modified van het Sotrax Albert Motorsport team. Daarbij werd het gevecht tweemaal onderbroken door een neutralisatie. Na de eerste neutralisatie profiteerde David Hart optimaal van de groene vlaggen en wist hij de koppositie over te nemen van Van Lagen. Bij het einde van de tweede neutralisatie was het Sebastiaan Bleekemolen die de beste herstart kende en door stootte naar de tweede positie, achter Hart.
Na de eerste serie pitstops werd de ranglijst aangevoerd door Hoevert Vos. Een snelle pitstop leverde hem niet alleen de leidende positie op, maar ook een voorsprong op Wolf Nathan, die het stuur had overgenomen van teamgenoot Van Lagen. Goed op koers lag op dat moment ook de Storm BMW, met een leidende positie in Divisie II, op de voet gevolgd door Rob de Laat en Theo de Prenter met de BMW 320d Modified. In Divisie III werd gestreden tussen de Madeno Renault Clio van Polderman / Steenmetz en de SEAT Leon Cupra van Gerard Vleming en Benno Stoiber. In Divisie IV was op dat moment een duel tussen de Honda Civic van de equipe Leegsma / Pastorelli en de Day-V-Tec BMW 320d van Lev Fridman en Wesley Caransa.
De Divisie IV-confrontatie eindigde in tranen voor Hans Leegsma en Francesco Pastorelli. Na 28 ronden moest het Honda Civic-duo opgeven. Op dat moment waren Paul en Eva Harkema al van het toneel verdwenen. De titelstrijd eindigde voor het tweetal al na vijftien ronden. Later in de wedstrijd werden ook Divisie II-leiders Jan Storm sr. en Jan Storm jr. getroffen door pech, net als Wilbert Groenewoud en Marth de Graaf.

Daarnaast behoorden titelkandidaten Martin van de Berge en Richard Budding tot de groep uitvallers. De fraaie Ymor BMW Z3 M raakte bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht van de baan en liep onherstelbare schade op.
Ondanks een spin in de eindfase van de wedstrijd, reden na vier uur wedstrijd David Hart en Hoevert Vos als eerste onder het zwart-wit geblokt door. Op slechts twaalf seconden achterstand volgden Nathan en Van Lagen.

De laatste podiumplaats ging naar Kees Bouhuys, Jürgen Albert en Sebastiaan Bleekemolen in de Sotrax Albert Motorsport Porsche. In Divisie II ging de zege naar De Laat / De Prenter. Gijs Bessem en Bert de Heus finishten met de SEAT Leon Supercopa op de tweede plaats. De laatste podiumplaats in de klasse werd opgeeist door Mark Mooij, Marco Poland en Jochem van Amsterdam in de BMW M3 E36.
Stephan Polderman en René Steenmetz pakten de winst in Divisie III. Op vier ronden achterstand finishten Vleming en Stoiber.

De laatste podiumplaats ging naar Donald Molenaar en Sandor van Es. Het duo, met vele jaren autosportervaring, verscheen aan de start in de nieuwe Suzuki Swift Sport, de bolide die vanaf dit seizoen zal worden ingezet in de Formido Swift Cup. Lev Fridman en Wesley Caransa mochten de hoogste trede van het Divisie IV-podium innemen. Zij finishten voor de SEAT Ibiza Cupra van Eelco Sirag, Co de Vet en At Reitsma. Martin en Cynthia Boezaart eindigden als derde.

Met twee zeges en een tweede plaats scoorden Wolf Nathan en Jaap van Lagen de meeste punten en daarmee tevens de titel in het Winter Endurance Kampioenschap. Rob de Laat en Theo de Prenter wisten met hun divisie-zege voldoende punten te scoren om als tweede in de eindstand geklasseerd te worden. Michael Tischner, Ulrich Beder en Matthias Tischner eindigden als derde in het eindklassement.
Uitslag:
1. Hart / Vos, V8 Star, 119 ronden in 4:03:40,964 (126,19 km/u) 2. Nathan / Van Lagen, V8 Star, op 11,917 sec. 3. Bouhuys / Albert / S.Bleekemolen, Porsche 997 GT2 RS Modified, op 4 ronden.
Klassenwinnaars:
Divisie 1:
Hart / Vos;
Divisie 2:
De Laat / De Prenter, BMW 320d Modified, 114 ronden;
Divisie 3:
Polderman / Steenmetz, Renault Clio Sport, 108 ronden;
Divisie 4:
Fridman / Caransa, BMW 320d, 104 ronden.
Eindstand kampioenschap:
1. Nathan / Van Lagen, 56 punten
2. De Laat / De Prenter, 52 punten
3. M. Tischner / Beder / M. Tischner, 43 punten