Dragracing: Eerste meters voor Robert Joosten
Dit weekend wordt op de Engelse baan van Santa Pod de Easter Thunderball verreden. Hoewel de wedstrijd niet meetelt voor een internationaal kampioenschap, komt er toch een tweetal Nederlandse rijders in actie. Lex Joon test de laatste aanpassingen aan zijn MPM Top Fuel dragster en doet, als deze runs goed verlopen, een gooi naar de overwinning in de Pro Fuel Shootout. De andere Nederlander die in actie komt is Robert Joosten. Met grote belangstelling wordt uitgekeken naar het debuut van de meervoudig Super Gas/Super Comp-kampioen in de klasse Pro Modified.
Tekst: Remco Scheelings
Joosten gebruikt de wedstrijd in Engeland om zoveel mogelijk meters te maken met de ex-Jim Oddy Corvette C5. “We gaan het heel rustig opbouwen en zeker geen gekke dingen doen. De auto is van de winter helemaal opnieuw opgebouwd. Het zal erg wennen worden aan de vele pk’s. We krijgen dit weekend hulp van Lex Joon. Met al zijn ervaring kan hij mij als rijder met zijn tips een eind op weg helpen. Als de omstandigheden het toelaten gaan we zoveel mogelijk runs maken en proberen alvast de nodige routine in alle handelingen op te bouwen.”

De Corvette nog in zijn oude kleuren
Snel
Joosten beschikt met zijn Corvette op papier over de snelste Pro Modified-auto van Europa. In Amerika was de auto in 2004 goed voor een tijd van 6,07 seconden. Na een omzwerving via Griekenland (waar de Corvette nauwelijks in actie kwam) wist Joosten eind vorig jaar beslag te leggen op het monster. Om alles over de auto te weten te komen was het voltallige team eerder dit jaar een aantal dagen te gast bij de eerste eigenaar Jim Oddy (zie ook www.produtch.com).
Top Fuel debutanten
Diverse Europese toprijders nemen de wedstrijd op Santa Pod te baat om hun nieuwe materiaal te testen of ervaring op te doen in een nieuwe klasse. Zo verschijnt regerend Europees Top Methanol Funny Car-kampioen Urs Erbacher aan de start met zijn ex-Doug Herbert Top Fueler. Een Top Fuel-debutant is ook Hakan Fallstrom die dit jaar de tweede auto van Tommy Möller zal bemannen. In zijn voorbereiding op komend seizoen komt ook teambaas Möller zelf in actie. Dat ook Micke Kagered er alles aan gelegen is de Top Fuel-titel in de wacht te slepen, blijkt wel uit het feit dat ook hij vanuit Zweden is afgereisd om zijn nieuw opgebouwde Top Fueler te testen.
Tekst: Remco Scheelings
Joosten gebruikt de wedstrijd in Engeland om zoveel mogelijk meters te maken met de ex-Jim Oddy Corvette C5. “We gaan het heel rustig opbouwen en zeker geen gekke dingen doen. De auto is van de winter helemaal opnieuw opgebouwd. Het zal erg wennen worden aan de vele pk’s. We krijgen dit weekend hulp van Lex Joon. Met al zijn ervaring kan hij mij als rijder met zijn tips een eind op weg helpen. Als de omstandigheden het toelaten gaan we zoveel mogelijk runs maken en proberen alvast de nodige routine in alle handelingen op te bouwen.”

De Corvette nog in zijn oude kleuren
Snel
Joosten beschikt met zijn Corvette op papier over de snelste Pro Modified-auto van Europa. In Amerika was de auto in 2004 goed voor een tijd van 6,07 seconden. Na een omzwerving via Griekenland (waar de Corvette nauwelijks in actie kwam) wist Joosten eind vorig jaar beslag te leggen op het monster. Om alles over de auto te weten te komen was het voltallige team eerder dit jaar een aantal dagen te gast bij de eerste eigenaar Jim Oddy (zie ook www.produtch.com).
Top Fuel debutanten
Diverse Europese toprijders nemen de wedstrijd op Santa Pod te baat om hun nieuwe materiaal te testen of ervaring op te doen in een nieuwe klasse. Zo verschijnt regerend Europees Top Methanol Funny Car-kampioen Urs Erbacher aan de start met zijn ex-Doug Herbert Top Fueler. Een Top Fuel-debutant is ook Hakan Fallstrom die dit jaar de tweede auto van Tommy Möller zal bemannen. In zijn voorbereiding op komend seizoen komt ook teambaas Möller zelf in actie. Dat ook Micke Kagered er alles aan gelegen is de Top Fuel-titel in de wacht te slepen, blijkt wel uit het feit dat ook hij vanuit Zweden is afgereisd om zijn nieuw opgebouwde Top Fueler te testen.