1987: It's 25 years ago, today
Voortgekomen uit Studio Hoekstra, vierde de Fast Company Group/Autosport.nl begin februari haar 25-jarig jubileum. Een goede reden om eens terug te kijken hoe het in 1987 allemaal begon en wat er in de nationale en internationale autosport gebeurde. We gaan terug in de tijd met een korte terugblik op de eerste twee maanden van 1987. Voordat jullie redacteur op 23 februari 1987 aan zijn nieuwe uitdaging, het blad Auto & Sport begon, moest eerst de De Leeuw Rallysprint in de omgeving van Valkenburg bezocht worden.
Tekst: Gerrie Hoekstra – Bron Auto & Sport
Foto's: Gerrie Hoekstra
Ontberingen in Valkenburg
De eerste rallysprint voor het kampioenschap, de door SRTL georganiseerde De Leeuw Rallysprint, leverde de organisatie flinke problemen op. Oorzaak was de uiterst overvloedige sneeuwval in het wedstrijdgebied. Twee dagen moest er gewerkt worden om de proeven berijdbaar te maken, hetgeen rijders en publiek in een Monte Carlo-achtige omgeving bracht. De overwinning ging naar de ijzersterk rijdende equipe Waaijenberg/Schoonenwolf in hun Groep B Skoda 130 LR, voor de broers Van Altena met hun Audi 80-Quatro.
Gerald van Uitert gekozen als Marlboro International-coureur
Een verandering van strategie op het hoofdkantoor van Marlboro in Lausanne betekende het einde van een wildgroei van allerlei racewagens in de bekende rood-witte kleuren. Na een selectieperiode kozen de experts voor Gerald van Uitert, die de volle ondersteuning zou krijgen van Marlboro International, in zijn volgende stap van de Formule Ford 2000.
Vakantie en stress in Formule 1
De heren coureurs van de Formule 1 genoten van een welverdiende vakantie. Het vorige seizoen was immers prachtig, maar ook krachten- en zenuwslopend voor de betrokkenen. Wel zijn er zorgen voor het circuit van Zolder. Het leek een feit dat er op 17 mei een Grand Prix zou worden gereden, na twee jaar afwezigheid. Bernie Ecclestone besliste echter anders. Hij schoof Zolder zulke hoge financiële en organisatorische eisen onder de neus, dat het Limburgse circuit het F1-aanbod onmogelijk kon aannemen. Francorchamps speelde hoog spel. Duidelijk te hoog voor Zolder, dat liever geld dan risico verkoos. De Formule 1 verhuist naar Francorchamps, wellicht voor altijd.
Suzuki in groep N
Suzuki importeur Nimag heeft grote belangstelling voor de nieuwe productie-toerwagenklasse. In 1987 zou men graag een paar Swifts 1.3 GTI willen inzetten. Dit zou moeten gebeuren in de kleinste klasse tot 1600cc, waar men verwacht een geduchte tegenstander te kunnen worden. Fred Krab en Berend Oeberius Kapteijn wisten tijdens testritten op Zandvoort met een volledig standaard auto direct snelle rondetijden te realiseren.
Jan Lammers bij Jaguar
Jan Lammers zal het volledige seizoen Sportscars rijden bij het Jaguar-team van Tom Walkinshaw, waarvoor hij inmiddels de eerste testritten op het Franse circuit Paul Ricard achter de rug heeft. Lammers is ervan overtuigd hoge ogen te gaan gooien in de strijd om de wereldtitel, aangezien de XJR 6 grondig is herzien op het gebied van de aerodynamica en brandstofverbruik.
Dutch Racing School finales
Het cursusseizoen zit er weer op en op zondag 15 februari was het examenrijden geblazen voor de vele deelnemers aan de DRS-cursussen. Bij de toerwagens kwamen maar liefst 4 rijders voor een A-kwalificatie in aanmerking. Klaas Visser eindigde als vierde met zijn BMW 324D. Nico Koel werd derde met een Alfa Super, net als nummer twee David Hart in dezelfde Alfa. Beiden gaan dit seizoen Squadra Bianca rijden. Glorieus winnaar werd John Hoogendoorn met zijn Renault 5 GT Turbo.
Opel Ascona Cup debuut
“Goed voorbeeld doet volgen” zullen enkele Opel-adepten hebben gedacht bij het zien van de succesvolle Squadra Bianca-klasse. Zij staken de koppen bij elkaar om tot een nog goedkopere tegenhanger te komen. De Ascona Cup is uitsluitend bedoeld voor het oudere B-type, waarvan er in Nederland nog veel rijden en bij het vinden van de geschikte wagen de minste problemen zal opleveren. De organisatoren Freek Staal, Ron Verzijlbergen, Erik Post en Matthieu van Berkel zullen zelf niet achter het stuur kruipen, maar zijn ervan overtuigd dat er minstens 15 wagens op 29 maart bij de openingsraces aan de start zullen verschijnen. Daar zullen zij in combinatie met de Squadra Bianca starten. Een heel pakket race-onderdelen zal niet meer dan 3650 gulden gaan kosten.
Volgende maand
Verslag van de openingsraces en een overzicht van de gebeurtenissen in de nationale en internationale autosport van maart 1987.