Dragracing: Team Force en Schumacher domineren op Pomona

Met bij de Funny Cars twee Ford Mustangs van John Force Racing in de finale en bij de Top Fuelers een volledige Don Schumacher Racing-bezetting in de eindstrijd, waren het tijdens de O’Reilly Auto Parts NHRA Winternationals de grote teams die de prijzen pakten. Uit de onderlinge strijd kwam bij de Top Fuelers Spencer Massey als snelste man van de dag ook als winnaar tevoorschijn, terwijl bij de Funny Cars John Force zijn snellere teamgenoot Mike Neff op reactietijd klopte. In de Pro Stock klasse toonde Greg Anderson zijn snelheid door Jeg Coughlin het nakijken te geven.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Als de O’Reilly Auto Parts NHRA Winternationals een voorbode waren voor de overige 22 wedstrijden van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series, dan belooft het een spannend seizoen te worden waarbij records gaan sneuvelen. Na al kleine verschillen in de kwalificaties, werden tot in de Top Fuel klasse eliminatieruns op reactietijd beslist en noteerde Spencer Massey de tweede en derde snelste Top Fuel-run ooit over de 1000 voet gemeten.

Khalid Albalooshi
Reactietijd
In de Top Fuel klasse werd de toon al in de eerste eliminatieronde gezet. Shawn Langdon schakelde bij zijn eerste wedstrijd voor Al-Anabi Racing op reactietijd de snellere Steve Torrence uit en Brandon Bernstein deed dat bij zijn debuut voor Morgan Lucas Racing op dezelfde manier met David Grubnic. Khalid Albalooshi zag zijn Top Fuel-debuut in de Al-Anabi-dragster in de eerste ronde beëindigd worden door de op alle fronten snellere Clay Millican.

Morgan Lucas (voorgrond) klopt Shawn Langdon
Oud teamgenoten
De kwartfinale leverde de aardige confrontatie op tussen Morgan Lucas en Shawn Langdon, tot vorig jaar nog teamgenoten bij Morgan Lucas Racing. Lucas, de nummer één uit de kwalificatie, vijzelde zijn zelfvertrouwen op door zijn voormalig teamgenoot op reactietijd te kloppen. Omdat in de andere kwartfinales Spencer Massey, Tony Schumacher en Antron Brown met runs in de 3,7 seconden hun tegenstanders duidelijk te snel af waren, in de halve finales alle drie de Don Schumacher Racing-auto’s en een eenzame Lucas.

Spencer Massey (voorgrond) op weg naar een snelle tijd en winst op Tony Schumacher
Don Schumacher Racing
In de achtste- en kwartfinale had Massey met snelle tijden al aangetoond tot de favorieten voor de dagzege te behoren. In de halve finale onderstreepte de Prestone-rijder zijn klasse door met 3,745 seconden de tweede snelste Top Fuel-tijd ooit over de 1000 voet op de klokken te zetten en DSR-teamgenoot Schumacher kansloos te laten. Omdat in de andere halve finale Brown Lucas het nakijken gaf, twee auto’s van Don Schumacher Racing in de finale. Ook daarin toonde Massey zijn snelheid door ondanks een iets tragere reactietijd in 3,75 seconden (derde snelste tijd ooit) Brown voorbij te steken en de dagzege te pakken.

Feest voor Spencer Massey