Formule 1: Red Bull maakt meteen gebruik van neusbult

Wereldkampioen Red Bull heeft zijn bolide voor 2012 gepresenteerd. Net als de meeste nieuwe bolides heeft ook de Red Bull een bult op de neus, maar in tegenstelling tot de andere teams lijkt Red Bull dit noodzakelijk kwaad omgezet te hebben in een nuttig hulpstuk. De RB8 heeft namelijk een gat onder deze knik, waardoor het als extra luchtinlaat fungeert.
Tekst: Daan Jeuken
Koeling of aerodynamica?
Wat het gat in de neus precies doet is nog onduidelijk. De rijwind die erin gaat kan gebruikt worden om te koelen, maar het zou ook een aerodynamisch onderdeel kunnen zijn. Nu de geblazen diffuser verboden is, heeft Red Bull wellicht dit neusgat gebruikt om de rijwind naar de achtervleugel te geleiden.
Newey niet blij met restricties
De RB8 komt wederom van de hand van Adrian Newey en is een doorontwikkeling van de succesvolle RB7. Die was echter mede zo succesvol dankzij de geblazen diffuser. Dat die nu is verboden, kan Newey dan ook niet echt bekoren. “Het vervelende is dat je restricties geen mogelijkheden met zich meebrengen. Er wordt gewoon een deur dichtgemaakt en dat is dat. Reglementswijzigingen vind ik leuk, restricties niet.”
“De RB7 was helemaal rondom de geblazen diffuser ontworpen en daarin waren wij waarschijnlijk de enige. Wat dat betreft hebben wij waarschijnlijk ook het meest moeten inleveren. We moesten dus terugkijken hoe we de RB7 hadden ontwikkeld vanuit de auto’s daar weer voor. Alle routes die we hebben bewandeld vanwege de geblazen diffuser hebben we moeten heroverwegen. Zo zal de rijhoogte aan de achterkant nu lager zijn en daar hebben we de auto flink op moeten aanpassen.”
