Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Tischner Motorsport pakt zege in winters autosportcasino

winnaar_sneeuw

De 4 uur van Zandvoort, de derde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2011-2012 is gewonnen door het Duitse team van Tischner Motorsport. De fraaie BMW M3 E46, bestuurd door Michael Tischner, Ulrich Beder en Matthias Tischner, werd als eerste afgevlagd in een wedstrijd die werd gekenmerkt door veel pech voor de overige podiumkandidaten.

Tekst: PR
Foto's: PR en Bart Buijs

winnaars_9723

De derde manche uit het Winter Endurance Kampioenschap zou een echte winterrace worden. Op de vrijdag voorafgaand aan het evenement werd de racepiste van Circuit Park Zandvoort bedekt door een laag sneeuw. Snel handelen van de organisatie leverde uiteindelijk een sneeuwvrij circuittraject op. Hoewel een aantal equipes de inschrijving voor de vier uurs race had ingetrokken in verband met de winterse omstandigheden, trok de wedstrijd op Zandvoort een startveld van 24 bolides.

480_sotrax_porsche_9686

De poleposition werd opgeëist door het team van Sotrax Albert Motorsport. In tegenstelling tot voorgaande races, trok ditmaal het team van Jürgen Albert, Kees Bouhuys, Sebastiaan Bleekemolen en gelegenheidsrijder Jeroen Bleekemolen ten strijde met de stijlvolle Porsche 997 GT2 RS Modified. In de kwalificatie bleek de Sotrax Porsche 2,5 seconde sneller dan de als tweede geklasseerde Porsche van Jaap van Lagen en Wolf Nathan. Het Mad and Daring Team had zich met beide V8 Star bolides teruggetrokken voor de wedstrijd op Zandvoort, waarna het duo contact op nam met Land Motorsport, het team waar Van Lagen afgelopen seizoen bij in actie kwam in de Porsche Carrera Cup. Tischner Motorsport kwalificeerde zich als derde.

bleek_jaap_9865

Bij de start van de wedstrijd werd het aanwezige publiek getrakteerd op een mooi gevecht tussen de Sotrax Porsche, met Jeroen Bleekemolen aan het stuur en de Land Porsche bestuurd door Van Lagen. Hoewel Van Lagen als leider de Tarzanbocht uitkwam, was het Bleekemolen die op het achterste deel van het circuit orde op zaken stelde, door de leiding terug te pakken. Lang kon “Bleek” niet profiteren van de leidende positie, want problemen met de turbo van de Porsche dwong de Sotrax coureur tot het maken van een vervroegde pitstop. Hoewel de Sotrax bolide weer met een achterstand op pad werd gestuurd, bleek het probleem gedurende de race vaker terug te keren, waarmee een goede klassering was uitgesloten.

porsche_9925

Ook van Lagen en Nathan bleven niet gevrijwaard van problemen. In het tweede uur ging het mis voor Wolf Nathan in het Scheivlak en liep de Porsche een beschadiging op aan de linker achterzijde. Deze bleek onherstelbaar, waardoor de leiders in de stand om de wintertitel kostbare punten lieten liggen. Ondertussen reden Jaap en Oscar Wilkens met hun Porsche 997 GT3 een solide wedstrijd. Gestart vanuit de pitstraat werkte de equipe zich gestaag op naar de top 3, waarbij zelfs ook korte tijd de leiding in handen was. Toch sloeg in de eindfase het noodlot toe en moest ook dit duo met een technisch defect de strijd staken. Hierdoor leek de weg vrij voor de Tischner Motorsport BMW. Toch voelde de Duitse equipe in de eindfase de druk van de snel naderende Daan Meijer en Koen Bogaerts, rijdend met een Porsche 996 GT3 Cup. Vooral in de laatste dertig minuten was het tempo van de Lammertink coureurs erg hoog. Op de eindstreep moest het duo slecht 25 seconden toegeven op de Tischner BMW.

118_porsche_9943

Fraai was ook de derde plaats van Rene en Ruud Steenmetz met de Renault Clio Sport. Met de door Madeno Racing geprepareerde auto pakten zij daarmee tevens de zege in Divisie III. Dat de Clio een goed wapen voor de winterstrijd is, bewezen ook Marcel Dekker en Jan Muys. Zij finishten als vierde algemeen en als tweede in Divisie III. Voor Paul en Eva Harkema, eveneens uitkomend in Divisie III verliep de wedstrijd teleurstellend. Het duo moest voortijdig de strijd staken en scoorde daarmee ook geen punten voor het kampioenschap.

Succesvoller was de wedstrijd van Rob de Laat en Theo de Prenter. Zij scoorden met de BMW 320d de zege in Divisie II. Martin van de Berge en Richard Budding eindigden als tweede in de klasse. Daarmee scoorden zij voldoende punten om naar de vierde positie te klimmen in de kampioenschapstand.

greenwood_9821

Wilbert Groenewoud en Marth de Graaf maakten het podium compleet in Divisie II.

bmw_9742

In Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse, werd de zege opgeëist door Liesette Braams en Duncan Huisman. Zij finishten met een BMW 123d voor de BMW 320d van Lev Fridman en Tim Hummel. Eelco Sirag, Co de Vet en At Reitsma eindigden op de derde plaats met een SEAT Ibiza.

pitstop_chris

Met nog één wedstrijd te gaan, leiden Wolf Nathan en Jaap van Lagen de stand in het kampioenschap. Ondanks de technische tegenslag, hebben zij een minimale voorsprong van vijf punten op de coureurs van Tischner Motorsport. Duncan Huisman maakt de top drie van het kampioenschap compleet.

saker_9878

De laatste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap, de Final 4, vindt plaats op zondag 4 maart op Circuit Park Zandvoort. De toegang is gratis.

dijkhof_9795

Uitslag:
1. Michael Tischner / Beder / Matthias Tischner, BMW M3 E46, 108 ronden in 4uur03min.04,741 sec (114,81 km/uur);
2. Meijer / Bogaerts, Porsche 996 GT3 Cup op 1 ronde;
3. Rene Steenmetz / Ruud Steenmetz, Renault Clio Sport, op 1 ronde.

Klassenwinnaars: Divisie 1:
Michael Tischner / Beder / Matthias Tischner;
Divisie 2:
De Laat / De Prenter, BMW 320d Modified, 103 ronden.
Divisie 3:
Rene Steenmetz / Ruud Steenmetz, 106 ronden;
Divisie 4:
Liesette Braams / Huisman, BMW 123d,102 ronden.

Stand kampioenschap:
1. Nathan / Van Lagen, 40 punten
2. Michael Tischner / Beder / Matthias Tischner, 35 punten
3. Huisman, 34 punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet