Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Michael Shank-Ford en Magnus-Porsche winnen in Daytona, Bleekemolen op podium

120129_daytona_finish_winner_outright
De Michael Shank-Ford-Riley komt als winnaar over de eindstreep

AJ Allmendinger reed de Michael Shank Racing-Ford-Riley met het startnummer 60 als winnaar over de streep. Daarmee zegevierde hij samen met Oswaldo Negri, John Pew en Justin Wilson in de ‘50th Anniversary Rolex 24 At Daytona’. Uniek: tot aan de finish bleven de auto’s in de top drie in dezelfde ronde. Uiteindelijk finishten de eerste drie teams binnen 49,439 seconden! De tweede plaats was voor de Starworks Motorsport-Ford-Riley met Ryan Dalziel, Lucas Luhr, Allan McNish, Alex Popow en Enzo Potolicchio, de derde plaats ging naar de tweede Michael Shank-Ford-Riley met Jorge Goncalvez, Michael McDowell, Felipe Nasr en Gustavo Yacaman.

Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Ed Heuvink


120129_daytona_finish_winner_gt
De winnende GT: Magnus Racing-Porsche

De GT-klasse werd een volledige prooi voor Porsche. Ook hier bleef de strijd spannend tot aan het eind. Uiteindelijk stuurde de Oostenrijker Richard Lietz de Porsche 911 van het team Magnus Racing, die hij deelde met de Duitse tweevoudig Supercup-kampioen René Rast en de Amerikanen John Potter en Andy Lally. Nipt geslagen, met een verschil van slechts 9,412 seconden, eindigde de TRG-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Marc Goossens, Spencer Pumpelly, Wolf Henzler en Steven Bertheau als tweede. De derde plaats was voor de Brumos-Porsche met Andrew Davis, Hurley Haywood, Leh Keen en Marc Lieb.

(later meer)

120129_daytona_finish_bleekemloen
Finish voor de TRG-Porsche met Jeroen Bleekemolen, tweede in de GT-klasse

Uitslag:
1. Allmendinger/Negri/Pew/Wilson, Ford-Riley, 761 ronden
2. Dalziel/Luhr/McNish/Popow/Potolicchio, Ford-Riley, op 5,198
3. Goncalvez/McDowell/Nasr/Yacaman, Ford-Riley, op 49,439
4. Dixon/Franchitti/McMurray/Montoya, BMW-Riley, op 1 ronde
5. Donohue/Fittipaldi/Law, Corvette-DP, op 3 ronden
6. Hand/Pruett/Rahal/Rojas, BMW-Riley, op 4 ronden
7. Friselle/Friselle/Lowe/Tracy, Ford-Dallara, op 13 ronden
8. Garcia/Gavin/Magnussen/Westbrook, Corvette-DP, op 15 ronden
11. Lally/Lietz/Potter/Rast, Porsche 911 GT3, op 34 ronden (1e GT)
12. Bertheau/Bleekemolen/Goossens/Henzler/Pumpelly, Porsche 911 GT3, op 34 ronden (2e GT)
13. Davis/Haywood/Keen/Lieb, Porsche 911 GT3, op 35 ronden (3e GT)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet