Sportscars: Strijd in Daytona na nacht nog steeds spannend - Bleekemolen in top 3

De Michael Shank Racing-Ford rijdt in de vroege ochtend aan de leiding
Inmiddels is de zon weer opgekomen boven de Daytona International Speedway en de fans in het infield kruipen langzaam uit hun tenten of klamme slaapzakken in de auto om de barbecues op te stoken voor een stevig ontbijt. Ondertussen blijft de strijd in de race bijzonder spannend, met drie Daytona Prototypes in dezelfde ronde aan de kop van het veld na 17 uur in de race. De nummer 8-Starworks-Ford-Riley met pole-sitters Dalziel/Popow/Luhr/McNish reed lange tijd aan de leiding, maar in het 16e uur verloor Ryan Dalziel de eerste plaats na een spannend direct gevecht met Justin Wilson in de nummer 60-Michael Shank-Ford-Riley. Een klein uur later viel de nummer 8-Starworks-Ford verder terg nadat Allan McNish van de baan raakte en voor een reparatie van loszittend bodywork aan de achterkant de pits in moest. Zo rijdt de nummer 60-Michael Shank-Ford (Pew/Negri/Allmendinger/Wilson) nu aan de leiding, voor de nummer 01-Ganassi-BMW-Riley (Pruett/Rojas/Rahal/Hand) en de nummer 8-Starworks-Ford. De tweede Michael Shank-Ford met McDowell/Nasr/Goncalvez/Yacaman rijdt op de vierde plaats met slechts een ronde achterstand.
Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Ed Heuvink, Rebocar Automotive Productions

De nummer 8-Starworks-Ford leidde gedurende het grootste gedeelte van de nacht
Spannende strijd in de GT-klasse
In de GT-klasse is de strijd al net zo spannend. Ook hier zitten de eerste drie auto’s in dezelfde ronde: de nummer 44-Magnus-Porsche (Potter/Lally/Lietz/Rast), de nummer 59-Brumos-Porsche (Keen/Davis/Haywood/Lieb) en de nummer 67-TRG-Porsche (Bertheau/Goossens/Henzler/Pumpelly/Bleekemolen). Deze auto’s wisselen elkaar ook regelmatig aan de leiding af, waarbij met name de prestatie van de nummer 67-TRG-Porsche alle waardering verdient. Omdat amateurrijder Bertheau de auto kwalificeerde en dus ook de start moest rijden, startte het team slechts vanaf de 39e plaats in de GT-klasse en konden ze ook in de eerste stint slechts plaatsen goedmaken, omat andere teams problemen hadden. Zo nam Wolf Henzler bij de eerste pitstop op de 33e plek in de klasse het stuurwiel over en moesten de rijders vanaf die positie hun opmars starten. Bertheau zat, zoals gepland, daarna niet meer in de auto. De strategie werkte, getuige het feit dat de auto nu al sinds het twaalfde uur in de top drie van de GT-klasse rijdt.

De TRG-Porsche (67) in gevecht met de Acumen-Porsche, hoewel laatstgenoemde 40 ronden achterligt