Sportscars: Peugeot trekt stekker uit lange-afstandsprogramma

De finishvlag voor het seizoen 2011 op Zhuhai bleek voor Peugeot Sport van symbolische waarde
In een melding die kwam als de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel kondigde Peugeot woensdagmiddag aan, met onmiddellijke ingang alle fabrieksactiviteiten in de sportwagenracerij te staken. De aankondiging komt nagenoeg exact twee maanden voor de start van het voor dit jaar nieuwe World Endurance Championship, dat op 17 maart van start gaat met de 12 Uur van Sebring. Vorig jaar won Peugeot de kampioenstitel in de Intercontinental Le Mans Cup, waaruit het WEC is ontstaan. Allerwegen werd verwacht dat de strijd tussen Audi en Peugeot, die de afgelopen jaren het beeld in de sportwagenracerij bepaalde, ook dit jaar in het nieuwe kampioenschap zou worden voortgezet. Dat komt er nu niet van. Peugeot noemt “de moeilijke economische omgeving in Europa” als een van de redenen voor de genomen beslissing. “Peugeot heeft ervoor gekozen, zich met zijn beschikbare middelen te concentreren op de verkoopresultaten.” Blijkbaar speelt daarin autosport op topniveau niet langer een rol.
Tekst: René de Boer
Foto's: Peugeot Sport

Dubbelzege voor Peugeot tijdens de 24 Uur van Le Mans 2009
Over gebrek aan successen kon Peugeot de afgelopen jaren in de lange-afstandsracerij bepaald niet klagen. Van de laatste 16 races waaraan het fabrieksteam van Peugeot Sport deelnam, won het team er 14, met de dubbelzege tijdens de 24 Uur van Le Mans in 2009 als belangrijkste wapenfeit. In 2010 en 2011 won Peugeot de ILMC-titels, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk wel te zeggen dat concurrent Audi publicitair in diezelfde jaren veel beter scoorde door her winnen van de 24 Uur van Le Mans.

De HYbrid4 komt niet verder dan het ontwikkelingsstadium
Dat Peugeot het fabrieksprogramma met de 908 stopzet, is des te verrassender, omdat er al volop werd gewerkt aan de HYbrid4, een wedstrijdauto met hybridetechnologie, die volgens verwachting van velen vanaf 2014 in Le Mans een belangrijke rol zal gaan spelen. Over de situatie van Anthony Davidson, Sébastien Bourdais, Franck Montagny en Stéphane Sarrazin, de fabriekscoureurs die nog bij Peugeot Sport onder contract stonden, bestaat nog geen duidelijkheid. Alex Wurz, die eveneens de afgelopen jaren voor het Franse team racete, nam afgelopen najaar al het heft in eigen handen en tekende voor Toyota, dat dit jaar met een beperkt programma terugkeert in de lange-afstandsracerij.

Presentatie van de plannen tijdens de Salon van Parijs in oktober 2006
Op 15 oktober 2006 kondigde Peugeot Sport op de autosalon van Parijs de terugkeer met een eigen fabrieksteam in de lange-afstandsracerij aan, een tak van sport waarin het merk begin jaren negentig met de 905 al vele successen vierde. Vanaf 2007 racete Peugeot in de Le Mans Series, in de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans startte het merk ook een aantal keren in de ALMS-wedstrijden van Sebring en Road Atlanta. Vorig jaar besloot Peugeot het seizoen met een overwinning tijdens de laatste ILMC-race op het circuit van Zhuhai in China. Dat blijft dus voorlopig de laatste zege voor de 908 van het fabrieksteam. Of de bestaande auto's nog door privéteams zullen worden ingezet, is op dit moment nog niet bekend.

Teamfoto bij de seizoensfinale 2011 in Zhuhai