NASCAR: Countdown Daytona 500 nu al begonnen!
De afgelopen drie dagen werd er door NASCAR uitgebreid op Daytona getest. De Daytona 500 ligt nog maar 44 dagen van ons verwijderd. De nadruk lag vooral op de aanpassingen in het aërodynamische pakket. Na drie dagen testwerk waren de Chevrolets van Kurt Busch en Regan Smith uiteindelijk het snelst.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

Zo wil men het bij NASCAR graag voor de 54e editie van de Daytona 500 zien. Auto's
die in een groep rijden.
NASCAR test 2012 aërodynamisch pakket
Sinds afgelopen donderdag is de countdown voor de 54e editie van de Daytona 500 begonnen. Voor het eerst in de geschiedenis van NASCAR wordt er dan ook met een elektronische brandstofinjectie gereden. Mark Martin: “De technici kunnen op de computer de nodige aanpassingen verrichten. Het is totaal anders dan in het verleden toen ik met Jack Roush in de truck zelf de carburateurs naliep!”
De nadruk van de driedaagse test lag natuurlijk op het aërodynamische pakket. Vooral het z.g. “tandem-racing” waarbij auto’s per twee reden was in het verleden aan kritiek onderhevig. Het z.g. “Pack Racing” waarbij auto’s zich in groepen bevinden moet in 2012 dan ook weer terugkeren. Robin Pemberton van NASCAR: “Wij hebben op Daytona, Talladega en in de windtunnel getest. Wij hebben enkele grote stappen voorwaarts gemaakt. De teams leren over hun uitrusting en bijv. de limiet voor de watertemperatuur. Wij hebben nu zachtere veren, een nog kleinere spoiler en de neerwaartse druk verminderd.”

Bij de tests waren al veel fans aanwezig!
Afgelopen vrijdag werd de diameter van de “restrictor plates”vergroot. Deze verandering leverde ongeveer 26pk. extra op. “Pack drafting” ofwel het racen in een groep werd afgelopen vrijdagmiddag gesimuleerd. Jeff Gordon: “We hebben wat “gedraft”. Het was wel interessant want met de kleinere spoiler en de “restrictor plate” kunnen de auto’s over behoorlijk veel snelheid beschikken. En dit heeft het spel toch wel iets veranderd.”
Ook zaterdag werd het z.g. “Pack Drafting” wederom gesimuleerd. Zowel bij NASCAR als de teams was men tevreden over de verzamelde data. NASCAR wil het z.g. “tandem-racing” waarbij twee auto’s met elkaar rijden zoveel mogelijk ontmoedigen. I.p.v. de norm moet het een uitzondering zijn. Zowel bij de teams als bij NASCAR sloot men de driedaagse testsessie met positieve gevoelens af.

15e testtijd voor Danica Patrick in haar Sprint Cup debuut.
Penske-coureur Brad Keselowski: “Samen met A.J. Allmendinger heb ik heel wat rondes afgelegd. Ik heb dan ook een goed gevoel over ons pakket voor de Daytona 500. Het wordt nu toch wel wat moeilijker om met twee auto’s te draften. Waarschijnlijk gaan we meer “Pack Racing” zien als wij hier terug zijn voor de Daytona 500.”
Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

Zo wil men het bij NASCAR graag voor de 54e editie van de Daytona 500 zien. Auto's
die in een groep rijden.
NASCAR test 2012 aërodynamisch pakket
Sinds afgelopen donderdag is de countdown voor de 54e editie van de Daytona 500 begonnen. Voor het eerst in de geschiedenis van NASCAR wordt er dan ook met een elektronische brandstofinjectie gereden. Mark Martin: “De technici kunnen op de computer de nodige aanpassingen verrichten. Het is totaal anders dan in het verleden toen ik met Jack Roush in de truck zelf de carburateurs naliep!”
De nadruk van de driedaagse test lag natuurlijk op het aërodynamische pakket. Vooral het z.g. “tandem-racing” waarbij auto’s per twee reden was in het verleden aan kritiek onderhevig. Het z.g. “Pack Racing” waarbij auto’s zich in groepen bevinden moet in 2012 dan ook weer terugkeren. Robin Pemberton van NASCAR: “Wij hebben op Daytona, Talladega en in de windtunnel getest. Wij hebben enkele grote stappen voorwaarts gemaakt. De teams leren over hun uitrusting en bijv. de limiet voor de watertemperatuur. Wij hebben nu zachtere veren, een nog kleinere spoiler en de neerwaartse druk verminderd.”

Bij de tests waren al veel fans aanwezig!
Afgelopen vrijdag werd de diameter van de “restrictor plates”vergroot. Deze verandering leverde ongeveer 26pk. extra op. “Pack drafting” ofwel het racen in een groep werd afgelopen vrijdagmiddag gesimuleerd. Jeff Gordon: “We hebben wat “gedraft”. Het was wel interessant want met de kleinere spoiler en de “restrictor plate” kunnen de auto’s over behoorlijk veel snelheid beschikken. En dit heeft het spel toch wel iets veranderd.”
Ook zaterdag werd het z.g. “Pack Drafting” wederom gesimuleerd. Zowel bij NASCAR als de teams was men tevreden over de verzamelde data. NASCAR wil het z.g. “tandem-racing” waarbij twee auto’s met elkaar rijden zoveel mogelijk ontmoedigen. I.p.v. de norm moet het een uitzondering zijn. Zowel bij de teams als bij NASCAR sloot men de driedaagse testsessie met positieve gevoelens af.

15e testtijd voor Danica Patrick in haar Sprint Cup debuut.
Penske-coureur Brad Keselowski: “Samen met A.J. Allmendinger heb ik heel wat rondes afgelegd. Ik heb dan ook een goed gevoel over ons pakket voor de Daytona 500. Het wordt nu toch wel wat moeilijker om met twee auto’s te draften. Waarschijnlijk gaan we meer “Pack Racing” zien als wij hier terug zijn voor de Daytona 500.”