Formule 1: Lotus komt met revolutionair rijhoogtesysteem

Lotus (het vroegere Renault dus) komt aankomend seizoen met een revolutionair systeem dat de rijhoogte van de auto controleert. Het systeem is goedgekeurd door de FIA en dus lijkt Lotus een grote troef in handen te hebben dat de andere teams snel zullen kopiëren.
Tekst: Daan Jeuken. Foto: Renault
Getest in Abu Dhabi
Lotus testte in Abu Dhabi al met het nieuwe systeem, dat de rijhoogte aan de voorkant van de auto controleert. Normaal gesproken duikt de neus van de auto bij het remmen naar beneden, maar dit mechanische systeem duwt de auto dan omhoog, zodat de Lotus onder het remmen extreem stabiel zal blijven. Als er gas gegeven wordt daarentegen, wordt de auto juist omlaag getrokken zodat hij zo dicht mogelijk aan de grond ligt.
Legaal?
Met dit systeem heeft Lotus een maas in de wet gevonden, net zoals Brawn GP dat enkele jaren geleden deed met de dubbele diffuser, die het team uiteindelijk de titel opleverde. In het technisch reglement staat namelijk dat een rijder in de cockpit geen aanpassingen aan de auto mag doen die de aerodynamische karakteristiek van de auto veranderen. Dit heeft Lotus echter weten te omzeilen, want de rijder hoeft niets te doen.
2012 moet het jaar worden
Als dit systeem werkelijk de konijn uit de hoge hoed is, dan verklaart dat deels de keuze van en voor Kimi Räikkönen. De Fin verklaarde bij het verlaten van de Formule 1 alleen nog mee te willen doen als hij kampioen kon worden, maar Renault is hier toch al een aantal jaren ver van verwijderd. Van Lotus aan de andere kant wordt gezegd dat het op zwart zaad zit, maar toch werd de grote zak roebels van Petrov afgewezen ten faveure van Räikkönen.
Als Lotus echter al langer weet dat het goud in handen heeft, dan zullen ze ook beseffen dat 2012 het jaar wordt waarin ze moeten scoren, daarna zal iedereen het systeem hebben gekopieerd. Door een wereldkampioen in huis te halen, weten ze in ieder geval dat ze geen onnodige punten gaan verspelen door twee (nog) niet capabele rijders. Aan de andere kant verklaart het ook Räikkönens keuze om toch terug te keren.