Div: Terugblik 2011 René de Boer

De haven van het Zuid-Franse Cassis, vlakbij het circuit van Paul Ricard
Circuit nummer 70: Paul Ricard
De maand maart begon met een aantal beurzen: de Salon van Genève, Retro Classics in Stuttgart en een oldtimerevenement in Reims. Vanaf half maart werd er ook weer volop geracet. Mijn eerste grote trip was naar Brazilië voor de start van het WK Toerwagens in Curitiba. Altijd de moeite waard, al is 29 uur onderweg wel even doorbijten. Maar ja, alles voor het goede doel! Na de Techno Classica in Essen volgde begin april de reis naar het Zuid-Franse Le Castellet voor de seizoensstart van de F3 Euro Serie. Paul Ricard was een van de weinige Europese circuits waar ik nog nooit eerder geweest was, maar nu kon dus ook deze locatie aan mijn persoonlijke lijst worden toegevoegd, nummer 70. En wat een schitterend circuit, wat een fraaie omgeving! Bovendien leuk om landgenoot Nigel Melker gelijk al zijn eerste race te zien winnen!

Interview met Renger van der Zande op de stand van Mercedes-Benz tijdens de Auto-RAI, helaas zonder microfoon
Weer een landgenoot in de DTM
Na de DTM-presentatie in Wiesbaden volgde de RAI in Amsterdam, waar Renger van der Zande voor het eerst in eigen land als DTM-coureur gepresenteerd werd. Helaas moest ik het tijdens de persconferentie op de stand van Mercedes-Benz zonder microfoon doen, maar het was fijn om weer eens een landgenoot in de DTM te hebben! Het Paasweekeinde bestond voor mij uit de WTCC op het circuit van Zolder en de Paasraces op Zandvoort. Daarna startte het DTM-seizoen officieel op Hockenheim, twee weken later al gevolgd door de DTM-ronde op Zandvoort, voor mij altijd de drukste DTM-race van het jaar. Tussendoor ook nog even de 1000km in Spa, waar ik spreekstalmeester was voor de gasten van de Belgische Audi-importeur D’Ieteren, een taak die ik een paar maanden later nog een keer zou vervullen tijdens de 24 Uur van Spa, waar Audi de overwinning behaalde.

Bij de winnende auto van Arie Luyendijk uit 1997 in het museum van Indianapolis
Triomf en tragedie
Het volgende evenement was de Formule 3 op het stratencircuit van Pau, altijd een van mijn favoriete races in een land waar ik graag ben. Een week later was ik in Indianapolis voor de Indy 500, waar het honderdjarig jubileum van de race werd gevierd. En dat nog wel op mijn verjaardag… Vooral de parade van oud-winnaars en het corso met historische auto’s was prachtig. Mooi was het ook om Dan Wheldon te zien winnen, ik kende de Brit al sinds zijn deelname aan de Britse Formule Ford in de jaren negentig, waar hij een van de tegenstanders van de gebroeders Van der Ende was. Des te tragischer was voor mij dan ook het nieuws van zijn dodelijke ongeval in Las Vegas, een paar maanden later, maar dat is – helaas – ook een aspect dat soms bij onze geliefde sport hoort.

Midden in de nacht langs de baan in Le Mans
Speaker voor Porsche tijdens de Carrera World Cup
Na de DTM op de Red Bull-Ring, het eindelijk weer gereactiveerde circuit in de prachtige Oostenrijkse provincie Steiermark, volgde de 24 Uur van Le Mans, zoals bekend ook een van mijn favoriete evenementen. De race van dit jaar bood heel veel spektakel. Dankzij een chartervlucht met een aantal perscollega’s van de Nederlandse Audi-importeur was ik op zondagavond weer vlot terug op Schiphol, zodat ik op maandag ook nog op Zandvoort bij de Pinksterraces kon zijn. Daarna DTM Lausitzring en vervolgens de 24-uursrace op de Nürburgring, waar ik door Porsche was ingehuurd als speaker in het Engels, Frans, Italiaans en Nederlands voor de Carrera World Cup, een prachtig evenement met honderd Cup-Porsches op de Nordschleife! Daarna de DTM op de Norisring, waar ik in 1993 mijn eerste DTM-race zag.