Div: Sven Hannawald: professor in het skispringen, leerling in de autosport
Hannawald reed de afgelopen twee seizoenen met de Buchbinder-Corvette in de ADAC GT Masters
Autosport nieuw doel in zijn leven
Na een aantal gastraces in de Duitse SEAT Leon Supercopa neemt Hannawald sinds 2010 met een Callaway-Corvette deel aan de ADAC GT Masters, waarin hij in de seizoenen ervoor al een paar wedstrijden met een Porsche reed. De Duitser beschrijft de autosport als een nieuw doel in zijn leven. “Natuurlijk is er voor mij nog steeds sprake van een leerproces. Zeg maar dat ik het lezen en schrijven nu onder de knie heb, maar nu beginnen de moeilijkere dingen als wis- en natuurkunde”, zegt hij over zijn actuele situatie. “Ik heb mezelf een jaar of vijf, zes gegeven om me te ontwikkelen en ik ben wel tevreden over hoe het gaat. Het verschil met de professionals wordt kleiner.” Om ook in de winter scherp te blijven, heeft Hannawald voor februari de nodige trainingssessies op sneeuw en ijs in Scandinavië onder leiding van oud-rallyrijder Armin Schwarz op het programma staan. “Daarnaast wil ik zoveel mogelijk karten, vooral in de regen, op de baan in Garching bij München. Dat doe ik ook op advies van Heinz-Harald Frentzen, die heeft me wel duidelijk gemaakt hoe belangrijk wagenbeheersing in de regen is.”
Voorafgaand aan de onthulling was het uiterlijk van de Corvette ook voor Hannawald nog een verrassing
"Nog heel wat te leren"
In Oberstdorf onthulde Hannawald samen met zijn manager Axel Watter een speciaal design van zijn Corvette-raceauto, waarop de plaatsnamen van de vier locaties van de Vierschanzentournee, Hannawalds startnummer 50 in de tournee 2001/2002 en zijn motto “Ich mache mein Zeug” (“ik doe mijn ding”) te lezen zijn. Of Hannawald komend seizoen wederom met een Corvette rijdt, staat nog niet volledig vast, evenmin als zijn teamgenoot. “Heinz-Harald Frentzen neemt ruimschoots de tijd om na te denken over zijn plannen voor het komende jaar, maar ik hoop dat we weer samen rijden”, aldus Hannawald. Daarbij wil hij zijn positieve ontwikkeling voortzetten. “Bij het skispringen was ik in de regel volkomen ontspannen: je zit op die balk, zet je af, springt op het juiste moment en dan loopt het allemaal wel. In de raceauto ben ik vaak heel hectisch bezig: remmen, schakelen, gas geven, de juiste lijnen rijden, kijken waar de anderen zijn. Het gaat wel, maar het is heel inspannend, en ik ben vaak helemaal moe en bezweet als ik uit de auto kom. Heel anders dan Heinz-Harald, die stapt eruit en is meestal zo fris als een hoentje. Ik heb dus nog heel wat te leren!”
Sven Hannwald en manager Axel Watter tonen het speciale design van de Corvette