Formule Ford: Rondje langs de teams
Het nieuwe autosportseizoen begint zodra de finishvlag voor de laatste race van het oude jaar gevallen is. Bij de Formule Ford, dé opstapklasse voor jong formulewagentalent, is dat niet anders. Een rondje langs de teams leert dan ook dat er sinds het Formule Ford Festival op Brands Hatch al weer heel wat is gebeurd. De eerste testritten met nieuwe rijders zijn achter de rug en inmiddels kunnen zelfs de eerste nieuwe namen bekend worden gemaakt. Algemeen beeld is toch een groeiende belangstelling waarbij Geva Racing zelfs kan melden dat alle momenteel beschikbare stoeltjes al zijn vergeven.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Co van der Gragt, Klaas Norg en Chris Schotanus
Geva Racing
Namens Geva Racing meldt Nelson Valkenburg dat Bart van Os voor komend seizoen zeker is. De 19-jarige Formido Swift Cup kampioen maakt de overstap naar de formulewagens en volgt daarmee het voorbeeld van Pieter Schothorst, de Swift kampioen van 2009. Zeker is ook dat Arthur van Uitert weer een aantal races voor zijn rekening neemt. In de wedstrijden waar Van Uitert niet aanwezig kan zijn, zal de Geva Mygale worden bestuurd door een jong talent waarvan de naam nog niet kan worden vrijgegeven. Datzelfde geldt voor in ieder geval nog één jong talent waarmee het team eigenlijk rond is. Maar ook daar moet nog even worden gewacht op concrete informatie. Daarmee zijn alle Geva-stoeltjes voor 2012 ‘in principe’ bezet en zal het team in het Dutch Formula Ford Championship dus minimaal drie, maar waarschijnlijk zelfs vier Mygales inzetten. Het wordt hoe dan ook een druk seizoen voor Gert Valkenburg en zijn mannen want daarnaast wil Geva Racing met twee auto’s aantreden in het Brits Formule Ford kampioenschap. Zoals bekend wordt daar gereden met de nieuwe 1,6 liter Ford turbomotor. Zeer recent heeft Geva Racing op Circuit Park Zandvoort met vijf rijders getest. Onder hen Steijn Schothorst, Jelle Beelen en Antti Buri. Binnen niet al te lange tijd zal duidelijk worden wie de stoeltjes gaan bezetten. Overigens verwacht Valkenburg dat de 1,6 liter Ford-turbo op Zandvoort een kleine drie seconden sneller zal zijn dan de huidige Duratec-generatie.
Provily Racing
Provily Racing bezette in 2011 de eerste drie plaatsen in het Nederlands kampioenschap en heeft zich tot doel gesteld om met vier of vijf auto’s aan de start te komen. “Joey van Splunteren heeft zijn talent bewezen en heeft ook de leeftijd om door te groeien naar een hogere klasse. Het is echter afhankelijk van sponsoring of dat gaat lukken. Mocht hij er toch een jaar Formule Ford aan vastknopen dan hoop ik dat het bij ons is. Michel Florie en Bas Schouten blijven zeer waarschijnlijk en datzelfde geldt vermoedelijk voor Romain Destercq. Romain heeft dit jaar bij ons veel progressie geboekt en kan nog verder groeien”, aldus Gerben Provily.
Om te vervolgen: “Daarnaast is er interesse van een aantal jonge karters in de leeftijd van 15 tot 17 jaar en rijders uit de Swift Cup. Het is echter nog te vroeg om daar al namen bij te noemen. Andere geïnteresseerde rijders kunnen zich altijd melden.” Naast de wedstrijden voor het Dutch Formula Ford Championship wil Provily Racing in principe ook meestrijden in de Euro Cup. Deze combinatie is goed te doen aangezien drie van de vier wedstrijden (Brands Hatch, Spa en Zandvoort) voor beide kampioenschappen meetellen en alleen de wedstrijd op de Nürburgring uitsluitend voor de Euro Cup telt.