Formule 1: Oud F1-coureur en F5000 Koning Peter Gethin overleden
Na een slopende ziekte(hersentumor) is de Brit Peter Gethin op 71-jarige leeftijd overleden. De oud F1-rijder schreef in 1971 geschiedenis door de meest spectaculaire wedstrijd uit de F1 op Monza met een BRM te winnen. Maar zijn echte specialiteit was de Formule 5000.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s archief Willem J. Staat
Peter Gethin wint de Pinksterraces in 1975 met een Team VDS Lola. De winnaars reden
in die tijd nog een extra ere-rondje. Tegenwoordig is er alleen nog maar een parc fermé
voor media en TV.
Oud F1-coureur Peter Gethin overleden
Gethin verwierf in 1971 grote faam door de meest spectaculaire Grand Prix uit de moderne F1 geschiedenis te winnen. In die bewuste wedstrijd bedroeg het verschil tussen de eerste vijf op de finishlijn slechts 0.61 seconden. Gethin, de zoon van een bekende Engelse jockey opteerde eigenlijk pas op latere leeftijd voor de autosport. Zijn grote doorbraak kwam in 1969 toen hij met het Britse Church Farm Racing Team Europees F5000 kampioen werd. Ook in 1970 prolongeerde hij die titel. Als plaatsvervanger van de verongelukte Bruce McLaren maakte Peter Gethin in 1970 zijn F1 debuut op Zandvoort. Hij kwalificeerde zich als elfde voor de Nederlandse Grand Prix en viel na een crash in de 18e ronde uit. Tijdens de Canadese GP dat seizoen zou Gethin zijn eerste WK-punten behalen. In 1971 verliet hij halverwege het seizoen McLaren en stapte naar het Yardley BRM Team over. Al in zijn tweede GP wist hij voor het team te scoren. Daarna won hij de tragische niet voor het WK meetellende wedstrijd op Brands Hatch, waarin zijn teamgenoot Jo Siffert verongelukte. In 1972 eindigde hij voor BRM op Monza als zesde. Daarna keerde hij terug naar de F5000
Koning van “The Big Bangers”
Na zijn F1 carrière keerde Gethin weer terug naar de F5000. Dit was in principe zijn specialiteit. In Australië, Engeland, Nieuw Zeeland en de VS behaalde de Brit vele successen met de befaamde Team VDS Lola-of Chevron Chevrolets. In 1974 won de Brit voor Team VDS het z.g. Tasman-kampioenschap. Tevens eindigde hij tweemaal als tweede in het EK(1974 en 1975).
De meest fantastische F1 finish exact 40 jaar geleden.
Maar het grootste huzarenstukje leverde Gethin in 1973 door tijdens de niet voor het WK meetellende Race Of Champions alle deelnemende F1 bolides het nakijken te geven. Voor deze wedstrijd had Gethin zich als achtste gekwalificeerd en met een fabrieks-Chevron B24 slaagde de Brit erin om deze wedstrijd op zijn naam te schrijven. Grote namen als Denny Hulme en James Hunt(die hier n.b.zijn F1 debuut met een Surtees TS8 maakte) moesten historisch het onderspit delven. De rechtelijnsnelheid van de F5000 bolides was ongeveer gelijk, maar de bochtensnelheid was absoluut geen vergelijk! Van de vijf F5000 wedstrijden die op Zandvoort verreden werden, won Gethin er drie. Hij zegevierde in 1970, 1974 en 1975. Niet de F1 was zijn specialiteit, maar “The Big Bangers”. Daarmee voelde Gethin zich als een vis in het water. Ook in de CanAm behaalde hij diverse grote successen. Al in zijn derde wedstrijd zegevierde hij voor McLaren op Road America.
Op datzelfde circuit behaalde hij in 1977 zijn laatste grote overwinning met een Lola. Na het beëindigen van zijn carrière legde Gethin zich toe op het racemanagement. In 1978 coachte hij de steenrijke Amerikaanse Chevron-klanten Don Breidenbach en John David Briggs in het EK F2. Daarna volgde een rol als teammanager bij Toleman in de Formule 1 en nog een eigen F3000 Team.
Peter Gethin bedankt het publiek tijdens de Pinksterraces op Zandvoort in 1974.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s archief Willem J. Staat
Peter Gethin wint de Pinksterraces in 1975 met een Team VDS Lola. De winnaars reden
in die tijd nog een extra ere-rondje. Tegenwoordig is er alleen nog maar een parc fermé
voor media en TV.
Oud F1-coureur Peter Gethin overleden
Gethin verwierf in 1971 grote faam door de meest spectaculaire Grand Prix uit de moderne F1 geschiedenis te winnen. In die bewuste wedstrijd bedroeg het verschil tussen de eerste vijf op de finishlijn slechts 0.61 seconden. Gethin, de zoon van een bekende Engelse jockey opteerde eigenlijk pas op latere leeftijd voor de autosport. Zijn grote doorbraak kwam in 1969 toen hij met het Britse Church Farm Racing Team Europees F5000 kampioen werd. Ook in 1970 prolongeerde hij die titel. Als plaatsvervanger van de verongelukte Bruce McLaren maakte Peter Gethin in 1970 zijn F1 debuut op Zandvoort. Hij kwalificeerde zich als elfde voor de Nederlandse Grand Prix en viel na een crash in de 18e ronde uit. Tijdens de Canadese GP dat seizoen zou Gethin zijn eerste WK-punten behalen. In 1971 verliet hij halverwege het seizoen McLaren en stapte naar het Yardley BRM Team over. Al in zijn tweede GP wist hij voor het team te scoren. Daarna won hij de tragische niet voor het WK meetellende wedstrijd op Brands Hatch, waarin zijn teamgenoot Jo Siffert verongelukte. In 1972 eindigde hij voor BRM op Monza als zesde. Daarna keerde hij terug naar de F5000
Koning van “The Big Bangers”
Na zijn F1 carrière keerde Gethin weer terug naar de F5000. Dit was in principe zijn specialiteit. In Australië, Engeland, Nieuw Zeeland en de VS behaalde de Brit vele successen met de befaamde Team VDS Lola-of Chevron Chevrolets. In 1974 won de Brit voor Team VDS het z.g. Tasman-kampioenschap. Tevens eindigde hij tweemaal als tweede in het EK(1974 en 1975).
De meest fantastische F1 finish exact 40 jaar geleden.
Maar het grootste huzarenstukje leverde Gethin in 1973 door tijdens de niet voor het WK meetellende Race Of Champions alle deelnemende F1 bolides het nakijken te geven. Voor deze wedstrijd had Gethin zich als achtste gekwalificeerd en met een fabrieks-Chevron B24 slaagde de Brit erin om deze wedstrijd op zijn naam te schrijven. Grote namen als Denny Hulme en James Hunt(die hier n.b.zijn F1 debuut met een Surtees TS8 maakte) moesten historisch het onderspit delven. De rechtelijnsnelheid van de F5000 bolides was ongeveer gelijk, maar de bochtensnelheid was absoluut geen vergelijk! Van de vijf F5000 wedstrijden die op Zandvoort verreden werden, won Gethin er drie. Hij zegevierde in 1970, 1974 en 1975. Niet de F1 was zijn specialiteit, maar “The Big Bangers”. Daarmee voelde Gethin zich als een vis in het water. Ook in de CanAm behaalde hij diverse grote successen. Al in zijn derde wedstrijd zegevierde hij voor McLaren op Road America.
Op datzelfde circuit behaalde hij in 1977 zijn laatste grote overwinning met een Lola. Na het beëindigen van zijn carrière legde Gethin zich toe op het racemanagement. In 1978 coachte hij de steenrijke Amerikaanse Chevron-klanten Don Breidenbach en John David Briggs in het EK F2. Daarna volgde een rol als teammanager bij Toleman in de Formule 1 en nog een eigen F3000 Team.
Peter Gethin bedankt het publiek tijdens de Pinksterraces op Zandvoort in 1974.