Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: V8 Supercars onthult V8 Supercar van de toekomst(COTF)

In Sydney is aan de vooravond van de V8 Supercarseizoensfinale de “Car of the Future” officieel onthuld. Aan het project werd door de V8 Supercar-organisatie ruim twee jaar gewerkt. Het reglement voor het geesteskind van oud Bathurst winnaar en ex-fabrieks Holden-coureur Mark Skaife wordt in 2013 van kracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto V8 Supercars

v8_cotf
De nieuwe generatie V8 Supercars. Uiterlijk verschillend, onderhuids identiek. Voor een
engineer nog een uitdaging?

V8 COTF Supercar onthuld
Hoewel de nieuwe generatie V8 Supercars uiterlijk weinig verschilt van de huidige Holden Commodore VE2 of Ford Falcon FG, zitten de nieuwe kenmerken vooral onderhuids. Skaife heeft geprobeerd zoveel mogelijk kostenbesparend te werken. In principe zijn zowel de Ford als Holden onderhuids hetzelfde.(Een soort Silhouette). Op de foto is duidelijk te zien dat de identiteit van de V8 Ford of V8 Holden Supercar duidelijk herkenbaar blijft. Omdat er in de V8 COTF Supercar gebruik gemaakt gaat worden van dezelfde standaard onderdelen(control parts) betekent dit dat de teams niet meer dure technologieën behoeven te investeren. De prijs voor de nieuwe generatie V8 Supercars zal ongeveer 265.000 Euro bedragen.

Skaife wilde per sé niet naar een NASCAR-concept, waar de auto’s uiterlijk nog meer gelijk zijn. Mark Skaife legde er bij de presentatie nogmaals de nadruk op dat deze auto een “evolutie” maar zeker geen revolutie is. “In principe moet het DNA van de huidige competitie behouden blijven. Want die is de afgelopen 18 jaar erg succesvol geweest!” stelt Skaife.

In het onderhoud zullen de auto’s goedkoper worden. Ook de reparatiekosten zullen lager uitvallen. Het nieuwe concept stelt de teams in staat om voor de prijs van twee bijv. drie auto’s te runnen. In het nieuwe concept is de brandstoftank aan de binnenkant van het chassis geplaatst en niet meer aan de achterzijde. Tevens heeft men aan de zijkanten de veiligheid weten te verhogen. De ruiten zijn van polycarbonaat vervaardigd. Tevens is men van 17 inch naar 18 inch wielen overgestapt. Skaife is ervan overtuigd dat zijn geesteskind voor nog betere races zal zorgen. Ook wil Skaife de V8 Supercar COTF, zo dicht mogelijk “bij de Showroom” houden. M.a.w. de auto’s lijken op de foto iets meer standaard te ogen.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet