BOSS GP: Turbopower met de Alfa Romeo 184T

BOSS GP is weer een unieke auto rijker. Als voorbereiding op het seizoen 2012 reed op Ascari Race Resort tijdens de Prize Giving 2011 een Alfa Romeo 184T in originele Benetton-uitmonstering zijn eerste testkilometers. Als alles volgens plan verloopt maakt deze fraaie herinnering aan het turbotijdperk volgend seizoen zijn opwachting in de BOSS GP wedstrijden.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Chris Schotanus

Riccardo Patrese en Eddie Cheever waren in 1984 de Alfa Romeo-fabriekspiloten die de Alfa Romeo 184T over de circuits joegen. Opvallend is de, ten opzichte van latere Formule 1-auto’s, ver naar voren geplaatste rijderspositie. De auto wordt aangedreven door een 1,5 liter V8 turbo-motor, destijds goed voor een slordige 680 pk.

Het exemplaar dat op Ascari Race Resort zijn opwachting maakte was de nog volledig in originele Benetton- kleuren gestoken auto van de Amerikaan Eddie Cheever. “Alleen het motormanagement is gemoderniseerd maar verder is de auto in originele staat”, aldus een woordvoerder van het team. Zeker bij zijn eerste rustige ronden bleek de Alfa een voorzichtige hand nodig te hebben.

“Men reed destijds met enorm hoge toerentallen, iets wat wij in verband met de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van reserveonderdelen natuurlijk niet kunnen doen. We rijden echter wel met dezelfde turbodruk en dat maakt dat de auto in een heel klein toerenbereik zijn vermogen afgeeft. Als de pk’s er dan inkomen moet je echt op je hoede zijn. Je weet niet wat je overkomt met zoveel bruut geweld. Daarmee is de auto moeilijk om te rijden.”

Overigens deed de Alfa zijn in 1984 bijna spreekwoordelijke onbetrouwbaarheid alle eer aan. Eerst werd de auto tot twee keer toe geplaagd door lekkage in het koelsysteem. Vervolgens traden er door de motor veroorzaakte vibraties op, waarna het team besloot de fraaie Alfa zondag, om eventuele vitale beschadigingen te voorkomen, in de pits te laten.
