WTCC: Rob Huff houdt met winst titelkansen in stand

Start van race 1 met Muller nog licht in het voordeel
Rob Huff heeft de eerste van de beide WTCC-races op het circuit van Macau op zijn naam geschreven en houdt daarmee de titelstrijd open tot in de laatste wedstrijd. In de race over 11 ronden, inclusief twee safety-car-fases, reed de Britse Chevrolet-coureur vanaf pole een start-finishzege naar huis. Daarbij bleef hij met een sterke verdediging zijn Franse merkgenoot Yvan Muller voor. Gabriele Tarquini eindide als derde, gevolgd door Tom Coronel, die profiteerde dat Bennani en O’Young in de vijfde ronde met elkaar in botsing komen. Onze landgenoot kan er daarna perfect voorbij en rijdt naar de vierde plaats, die hij tot aan de finish vasthoudt. De zege bij de privérijders gaat naar Michel Nykjaer.
Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4
Na de eerste formatieronde geeft wedstrijdleider Mirek Bartos de race niet vrij, omdat het veld naar zijn mening niet correct in lijn rijdt, hoewel het er eigenlijk keurig uitziet. “Drivers must drive through the grid boxes”, verschijnt er als melding op de monitoren van de tijdwaarneming. Bij de tweede poging lukt het wel. Muller pakt een kleine voorsprong, maar bij het uitaccelereren van Mandarin neemt Huff de kop. Couto gaat op het bindmiddel bij het uitkomen van Mandarin in de rondte en raakt Menu. De Chevy van Menu blijft op de baan staan, de safety-car komt in actie. Huff leidt voor Muller, Tarquini, O’Young, Bennani, Coronel, Monteiro, Nykjaer, Poulsen en Engstler.

Uitkomen Mandarin: Couto en Menu (links in beeld) raken de controle over hun auto's kwijt op het bindmiddel
Bij het begin van ronde vijf wordt de race weer vrijgegeven. Bij de herstart laat Tarquini een flink gat vallen, daarachter zitten O’Young, Bennani, Coronel en Monteiro dichtbij elkaar. Bij het aanremmen van Lisboa rijden Coronel en Monteiro naast elkaar. Coronel blijft aan de binnenkant lang op het gas, Monteiro moet door de nooduitgang. Bennani duwt O’Young weg, Coronel kan ervoorbij. Daarmee is onze landgenoot al vierde. Opnieuw komt de safety-car in actie, omdat de auto van O’Young op de baan staat.

Tom Coronel wordt heel keurig vierde
Door het wegvallen van O’Young heeft Nykjaer de leiding bij de privérijders in handen. In ronde acht wordt de race weer vrijgegeven. Muller plaatst in Lisboa twee keer een aanval op Huff, maar de Brit verdedigt zijn positie met succes. Dudukalo crasht bij Moorish. In de negende ronde probeert Muller het bij Lisboa opnieuw, maar wederom blijft Huff op kop. Ook in ronde tien komt het niet tot een wisseling aan de kop. In de laatste ronde blijft de stand eveneens ongewijzigd. Bij de privatiers is Engstler opgeklommen naar de tweede plaats, nadat hij Engstler ingehaald heeft. Vooraan wint Huff, voor Muller, Tarquini, Coronel, Nykjaer, Poulsen, Michelisz, Bennani en Oriola.

Podium na race 1
Uitslag:
1. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 11r. in 35:01,903 (gem. 115,30 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, op 1,016
3. Gabriele Tarquini (Ita), Sunred SR Leon 1.6T, op 6,666
4. Tom Coronel (Ned), BMW 320TC, op 8,239
5. Michel Nykjaer (Den), Sunred SR Leon 1.6T, op 10,778
6. Franz Engstler (Dui), BMW 320TC, op 11,165
7. Kristian Poulsen (Den), BMW 320TC, op 11,860
8. Norbert Michelisz (Hon), BMW 320TC, op 12,049