Sportscars: Audi komt met evolutie R8 LMS, de R8 LMS ultra
In 2012 verschijnt de Audi R8 LMS ultra als opvolger van de R8 LMS op de circuits. In een periode van slechts drie jaar zijn de Audi R8 LMS-klanten erin geslaagd om maar liefst 115 wedstrijden en 12 internationale en nationale titels te winnen.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

De nieuwe Audi R8 LMS Ultra
Audi komt met R8 LMS ultra
Een succesvol concept nogmaals verbeteren. Voor deze opgave stonden de ingenieurs van de Quattro GmbH. Dit is een dochteronderneming dat voor 100% eigendom van Audi is. Sinds dit seizoen is de firma ook verantwoordelijk voor de sportprogramma’s van haar klanten. Werner Frowein, bedrijfsleider van de Quattro GmbH: “Onze klanten hebben op diverse terreinen waardevolle initiatieven en informatie verschaft. Dit hebben wij geanalyseerd en de R8 LMS op vele details verder ontwikkeld. In de nieuwe R8 LMS zijn alle Performancemaatregelen consequent verwerkt zodat wij ook in de toekomst onze klanten Intercontinentaal een attractieve en competitieve raceauto kunnen aanbieden!’
Romelo Liebchen, heeft met zijn ontwikkelingsteam meerdere hoofdlijnen onder de loep genomen. Nieuwe deuren die vervaardigd zijn uit de kunststof CFK zorgen ervoor dat het energieabsorberende Crashschuim dat gewicht verlaagd wordt en de veiligheid verhoogd wordt. Daarbij behoort de nieuwe Audi veiligheidsstoel, die per direct ook standaard tot de serie-uitrusting behoort. Hij biedt de perfecte bescherming en overtreft duidelijk de minimale voorgeschreven eisen voor extreme belastingen.
Een verbeterde versnellingsbak verhoogt de reserve op de lange-afstanden. Het afgelopen seizoen presenteerde de R8 LMS zich als de langeafstandsexpert par excellence. De Bathurst 12 Uur, de 24 Uur van Spa en Zolder werden gewonnen. Tevens eindigde men als derde tijdens 24U Nürburgring en won de GT3 klasse.
Een nieuwe uitlaat met racekatalysatoren helpt de karakteristiek van de motor te verbeteren. Het 5,2L aggregaat levert afhankelijk van het restrictorreglement 570 pk. De motor is eveneens op het serieproduct gebaseerd,
Tevens zijn er aërodynamische verbeteringen aangebracht, De brede motorkap heeft men boven de voorwielen van extra luchtgaten voorzien. Dit in zoverre de diverse reglementen dit toelaten. Ook de achtervleugel is verbreed. Deze kon in de Audi-windtunnel nog efficiënter gepositioneerd worden. Vanaf 2012 zijn alle voertuigen standaard met de nieuwe evolutie-onderdelen uitgerust. Voor de bestaande bolides biedt Audi een Evolutiekit aan. De prijs van de Audi R8 LMS bedraagt 329.900 Euro exclusief BTW.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

De nieuwe Audi R8 LMS Ultra
Audi komt met R8 LMS ultra
Een succesvol concept nogmaals verbeteren. Voor deze opgave stonden de ingenieurs van de Quattro GmbH. Dit is een dochteronderneming dat voor 100% eigendom van Audi is. Sinds dit seizoen is de firma ook verantwoordelijk voor de sportprogramma’s van haar klanten. Werner Frowein, bedrijfsleider van de Quattro GmbH: “Onze klanten hebben op diverse terreinen waardevolle initiatieven en informatie verschaft. Dit hebben wij geanalyseerd en de R8 LMS op vele details verder ontwikkeld. In de nieuwe R8 LMS zijn alle Performancemaatregelen consequent verwerkt zodat wij ook in de toekomst onze klanten Intercontinentaal een attractieve en competitieve raceauto kunnen aanbieden!’
Romelo Liebchen, heeft met zijn ontwikkelingsteam meerdere hoofdlijnen onder de loep genomen. Nieuwe deuren die vervaardigd zijn uit de kunststof CFK zorgen ervoor dat het energieabsorberende Crashschuim dat gewicht verlaagd wordt en de veiligheid verhoogd wordt. Daarbij behoort de nieuwe Audi veiligheidsstoel, die per direct ook standaard tot de serie-uitrusting behoort. Hij biedt de perfecte bescherming en overtreft duidelijk de minimale voorgeschreven eisen voor extreme belastingen.
Een verbeterde versnellingsbak verhoogt de reserve op de lange-afstanden. Het afgelopen seizoen presenteerde de R8 LMS zich als de langeafstandsexpert par excellence. De Bathurst 12 Uur, de 24 Uur van Spa en Zolder werden gewonnen. Tevens eindigde men als derde tijdens 24U Nürburgring en won de GT3 klasse.
Een nieuwe uitlaat met racekatalysatoren helpt de karakteristiek van de motor te verbeteren. Het 5,2L aggregaat levert afhankelijk van het restrictorreglement 570 pk. De motor is eveneens op het serieproduct gebaseerd,
Tevens zijn er aërodynamische verbeteringen aangebracht, De brede motorkap heeft men boven de voorwielen van extra luchtgaten voorzien. Dit in zoverre de diverse reglementen dit toelaten. Ook de achtervleugel is verbreed. Deze kon in de Audi-windtunnel nog efficiënter gepositioneerd worden. Vanaf 2012 zijn alle voertuigen standaard met de nieuwe evolutie-onderdelen uitgerust. Voor de bestaande bolides biedt Audi een Evolutiekit aan. De prijs van de Audi R8 LMS bedraagt 329.900 Euro exclusief BTW.
