Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Supercar Challenge niet meer exclusief Dutch in 2012


111011_kalender1

Publiciteit en de media
Een belangrijk onderdeel van het succes van de DSC is de uitgebreide publiciteit in tal van media in Nederland en Europa. Door de organisatie achter de DSC, V-Max Racing Management B.V. (VRM) onder leiding van Dick van Elk, wordt al sinds jaren samen met Bright Sight Media de TV programma’s voor SBS6 en MotorsTV geproduceerd.

In Nederland werden voor SBS6 afgelopen jaar 31 wekelijkse programma’s van een half uur geproduceerd en voor het International kanaal MotorsTV 10 programma’s van een uur. Programma’s die bestaan uit raceverslagen maar ook afleveringen die een ruime blik achter de schermen bieden waarbij teams, rijders en sponsoren uitgebreid aan bod kwamen.

V-Max is op dit moment in onderhandeling met een aantal zenders om ook in België een dergelijke reeks uit te zenden, vanzelfsprekend aangepast met de nadruk op de Belgische teams en rijders. Een goede publiciteit rondom een klasse is van levensbelang, niet alleen voor de klasse zelf maar ook voor haar deelnemers.

Doorgaans zullen die in twee gescheiden startvelden van start gaan behalve op het lange circuit van Spa-Francorchamps waar alle wagens tegelijk van start kunnen gaan.

In 2012 zullen er binnen de DSC 5 divisies van start gaan, allen gebaseerd op de verhouding tussen het wagengewicht en het live gemeten motorvermogen. Daarnaast kunnen in een aantal divisies aanvullende eisen gesteld worden om een zekere gelijkwaardigheid te waarborgen. Zo is het in de GT divisie niet toegestaan van Carbon remmen gebruik te maken en er worden voor de ex. GT1 wagens een aantal beperkingen opgelegd. Dit systeem heeft zich in het verleden al bewezen en hierdoor is het mogelijk dat GT1’s en GT2’s bijvoorbeeld competitief kunnen strijden tegen de GT3 machines, vrij van de FIA restricties.

Ondanks technische ingrepen heeft de organisatie niet de illusie 100% gelijkwaardigheid te kunnen garanderen, hierin slaagt geen enkel kampioenschap, hiervoor zijn de kwaliteiten van wagens, rijders en teams te divers. Het resultaatseconden systeem bij het behalen van een podiumplaats biedt hier echter een fraaie oplossing, het biedt de topteams optimale competitie terwijl ook voor de amateur teams een mogelijkheid bestaat ver te komen in het kampioenschap, immers “ to finish first, you first have to finish ”.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet