Div: Laatste VLN-seizoenszege voor Bilstein-Phoenix-Audi
Start van de laatste VLN-race van 2011 met de Manthey-Porsche op kop, rechts de winnende Bilstein-Audi
Marc Basseng, Christopher Mies en Michael Ammermüller hebben met de Bilstein-Phoenix-Audi R8 LMS de tiende en laatste race van het seizoen in de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op hun naam geschreven. Tijdens de 36e DMV-Münsterlandpokal legde het trio in de reguliere renduur van vier uur in totaal 28 ronden af. Met iets minder dan een minuut achterstand eindigden Armin Hahne en Christian Mamerow met de Rowe-Mamerow-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 op de tweede plaats. De derde positie ging naar Edward Sandström, Nico Bastian en Hendrik Vieth met de snelste van drie Schubert-BMW Z4’s. Ook de andere twee Z4’s van het team van Torsten Schubert reden in de top tien.
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat
Ratioparts-Manthey-Porsche, voor het laatst...
Einde van een tijdperk
Voor Olaf Manthey betekende de laatste VLN-race van het seizoen het einde van een tijdperk: in principe zette de besnorde teambaas uit Meuspath voor het laatst de 911 GT3 R in de geel-groene kleuren van Ratioparts in, waarmee hij ondermeer vijf keer de 24-uursrace van de Nürburgring gewonnen heeft. Volgend jaar wil Porsche geen fabrieksdeelname of officieel ondersteund project tijdens de 24-uursrace meer, en daarmee valt voor Manthey ook de (financiële) basis voor een omvangrijk eigen team weg. “Natuurlijk zetten we nog wel Porsches voor onze klantenteams in”, maakte Manthey snel een einde aan alle geruchten dat hij mogelijk zijn team helemaal zou willen opdoeken of, bij hem eigenlijk ondenkbaar, zou willen overstappen naar Audi.
Laatste optreden in de geel-groene kleuren
Hoezo benadeeld?
Voorafgaand aan de race klaagde Manthey weer als vanouds. Ditmaal was voor hem de steen des aanstoots een gewichtsaanpassing van de Audi R8’s, die in vergelijking met de voorgaande races 25 kg lichter mochten worden. “We worden gewoon benadeeld. Zo kunnen we net zo goed inpakken”, mopperde Manthey al op vrijdag. De praktijk bleek echter anders: met een rondetijd van 8:04,471 minuten vestigde Marc Lieb in de Ratioparts-Manthey-911 GT3 R met startnummer 11 een nieuw kwalificatierecord. Naar verluidt had het zelfs nog sneller gekund, wat werd voorkomen door gele vlaggen bij Schwalbenschwanz. Anders had er voor de Porsche naar alle waarschijnlijkheid zelfs een tijd van onder de acht minuten in gezeten. Hoezo benadeeld? De tweede plek in de startopstelling was voor de Mamrow-Rowe-Mercedes, de Abt-Audi met Christer Jöns en Norbert Siedler vertrok vanaf de derde plaats.