Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT3: Zandvoortse GT3 achtergronden

Vele bezoekers van de Formido Finaleraces hebben genoten van de bonte mix van GT’s tussen de Zandvoortse duinen. Dit evenement is een aanwinst op de nationale racekalender. FIA Press Officer Jeff Carter bevestigde tegenover autosport.nl dat dit evenement in 2012 eveneens naar Zandvoort zal terugkeren maar kon over de exacte verbintenis nog niet in details treden.

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

2011_gt3_zandvoort_r1
FIA GT3 staat voor een bonte variëteit aan merken zonder fabrieksinbreng.

GT3: de toekomst van de GT-wereld
Toen de FIA enkele jaren geleden de GT3 introduceerde, kon vrijwel niemand vermoeden dat deze klasse wereldwijd een gigantisch succes zou worden en de meer spectaculair uitziende GT1’s en GT’s zou gaan overvleugelen. Overvolle startvelden in diverse nationale kampioenschappen (Duitsland en Frankrijk) en de 24 uur van Spa bevestigen het succes van deze formule. Media Delegate Jeff Carter: ''Op Spa begonnen wij destijds met 35 auto’s. Voor volgend jaar verwachten wij zelfs meer dan 70 inschrijvingen!''

GT3+
Het nieuwe WK zal uit zes evenementen op Europese bodem bestaan, terwijl de andere zes in andere werelddelen verreden zullen worden! ''Het seizoen 2012 zal als overgangsjaar fungeren. De huidige GT1’s zullen door de SRO-organisatie van Stephane Ratel lager worden ingeschaald, terwijl de GT3’s hoger ingeschaald zullen worden. Men probeert de auto’s zoveel mogelijk gelijk te maken. Op dit moment zijn er in het FIA GT3 kampioenschappen al 10 merken actief. De verwachting is dat dit naar 16 merken zal uitbreiden. Door een hogere inschaling van de GT3’s wordt het eigenlijk een GT3+ klasse'', legt Jeff Carter uit. Over de indeling van de GT-kalenders bestaat nog onduidelijkheid. De FIA GT1 en GT3 wedstrijden bestonden afgelopen jaar uit éénuurs-sprintwedstrijden.

Blancpain Series
Ook werd er dit jaar de nieuwe Blancpain Endurance Series in het leven geroepen. Jeff Carter: ''Omdat vele rijders graag meer kilometers en Endurance wilden rijden, heeft de SRO speciaal voor hen deze serie in het leven geroepen. En het eerste seizoen was al een gigantisch succes.''

2011_porsche_achterkant_zandvoort
Een overvloed aan Porsches is bij het FIA GT3 kampioenschap uit den boze!

Geen merkenoverheersing
Bij de SRO-organisatie wil men geen overheersende merken. Daarom is het aantal deelnemende merken op zes vastgelegd. Zowel Christiaan Frankenhout als de familie Van de Laar moesten dit in eerste instantie aanvaarden. Bij Van de Laar switchte men naar een Porsche 911 GT3, terwijl voor Frankenhout het probleem zich vanzelf oploste toen een collega-rijder zich bij het Team van Heico-Sport zich ziek meldde. Hoewel er volgens de filosofie van Ratel geen fabrieksteams mogen worden ingezet, is er duidelijk een aantal teams, die via de achterdeur toch fabriekssteun ontvangen. Beste voorbeeld zijn de teams van Schuberth Motorsport en HEICO Motorsport. Bij Schuberth liepen er verdacht veel bekende gezichten van de ontwikkelingsafdeling van BMW Motorsport rond, terwijl men bij HEICO Motorsport met de aanwezigheid van oud DTM-coureur Bernd Schneider eigenlijk niets te verbergen had. ''De SLS AMG Mercedes GT3 is dan ook eigenlijk het kindje van Bernd Schneider'', verklaart Huub Dubbelman van Mercedes-Benz Nederland. In het allereerste seizoen doet de SLS AMG Mercedes GT3 het dan ook uitstekend. Men pakt direct het teamkampioenschap, dat men zich ten doel had gesteld!

2011_mercedes_audibocht
Bij de diverse GT3 coureurs ontbrak het niet aan spektakel!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet