Sportscars: Peugeot wint ILMC titel op omstreden wijze in Road Atlanta. Succes voor Bleekemolens
Peugeot behaalde tijdens de voorlaatste ILMC-wedstrijd op Road Atlanta de merkentitel en werd daarmee voortijdig kampioen. De wedstrijd op Road Atlanta telde maar liefst tien safetycarfases. Uiteindelijk zegevierde de combinatie Franck Montagny/Stephane Sarrazin/Alexander Wurz voor de Oreca Peugeot 908 HDI Fap van Nicolas Minassian en Nicolas Lapierre. Het team van Black Swan Racing stelde in de GTC klasse met behulp van Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen de titel veilig.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s: Peugeot, BMW, Audi Aston Martin
Het gevecht Peugeot Audi eindigde eigenlijk een beetje in een anti-climax door de
manoeuvre van Franck Montagny.
ILMC titel voor Peugeot op Road Atlanta
Voor de derde achtereenvolgende maal zegevierde Peugeot op Road Atlanta en behaalde tevens voortijdig de ILMC titel. Direct bij aanvang van de wedstrijd gingen de Peugeot 908 HDI FAP van Sebastien Bourdais en de Audi R18 TDI van Marcel Fässler in de aanval. Maar drie uur voor het einde van de wedstrijd was de titelstrijd eigenlijk al beslist. Het duel om de kop tussen Franck Montagny en Roman Dumas eindigde voor Audi in een tranendal. Na een langdurige neutralisatie wist de Roman Dumas veel terrein te winnen en vond aansluiting bij de leidende Peugeot. Bij het dubbelen van een GTC Porsche dook de Audi R18 TDI-coureur in een gat dat er eigenlijk niet was en crashte in de muur. “Jammer dat het duel op deze manier moest eindigen” aldus Franck Montagny.
Roman Dumas had een andere visie op het incident. Dumas: “Wij beschikten over een goed gebalanceerde auto en wij wisten dat wij in het vele verkeer moesten proberen om ongevallen te vermijden. Dat heeft goed gefunctioneerd. Ik liep op de Peugeot in en heb geprobeerd hem te passeren. Daarbij hebben wij elkaar licht getoucheerd. Bij de tweede keer had hij al contact gehad met een GTC Porsche en verloor snelheid. Een kans die ik wilde benutten. Hij wist gewoon dat ik hem ging inhalen en is daarbij opzettelijk op mijn lijn gereden. Misschien was ik te netjes want ik heb naar links gestuurd om een aanrijding te voorkomen, maar daarbij trof ik de GTC Porsche. Een zeer domme manoeuvre van Montagny.” Daarmee was het lot van Audi voltrokken want de combinatie Kristensen/McNish/Capello speelde door motorproblemen geen enkele rol van betekenis meer.
Weer geen succes voor Audi in het ILMC-kampioenschap. Dr. Ulrich hield aan
het Peugeot succes naar eigen zeggen een nare bijsmaak over.
Ook Audi’s Dr. Wolfgang Ulrich had weinig lovende commentaren voor de “move” van Franck Montagny. “Urenlang hebben wij om de zege gestreden en lagen meermaals aan de leiding. Het verschil tussen de Peugeot bedroeg vaak slechts enkele seconden. Helaas werd Roman Dumas van de baan geramd toen hij probeerde de leidende Peugeot in te halen. Het was totaal niet noodzakelijk om de aanval van Roman op deze manier af te slaan. Dit past niet in de langeafstandsracerij! Vooral niet met deze snelheden! Wij feliciteren Peugeot met het behalen van de ILMC titel maar er hangt toch een nare bijsmaak aan!”
De combinatie Adrian Fernandez/Stefan Mücke/Harold Primat pakte achter de diesel Peugeots een uitstekende derde plek. Het was overigens de tweede maal binnen enkele weken dat de Gulf Aston Martin 007 in de ALMS series een podiumplek behaalde. Alleen een met olie beslagen voorruit veroorzaakte tijdens de voorlaatste stint van Stefan Mücke voor de nodige hinder. De Mexicaanse veteraan Adrian Fernandez bracht de 007 op slechts één ronde achterstand van de als tweede geklasseerde Peugeot over de finish.
De Aston Martin 007 was de best geklasseerde bolide voorzien van normale
brandstof.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s: Peugeot, BMW, Audi Aston Martin
Het gevecht Peugeot Audi eindigde eigenlijk een beetje in een anti-climax door de
manoeuvre van Franck Montagny.
ILMC titel voor Peugeot op Road Atlanta
Voor de derde achtereenvolgende maal zegevierde Peugeot op Road Atlanta en behaalde tevens voortijdig de ILMC titel. Direct bij aanvang van de wedstrijd gingen de Peugeot 908 HDI FAP van Sebastien Bourdais en de Audi R18 TDI van Marcel Fässler in de aanval. Maar drie uur voor het einde van de wedstrijd was de titelstrijd eigenlijk al beslist. Het duel om de kop tussen Franck Montagny en Roman Dumas eindigde voor Audi in een tranendal. Na een langdurige neutralisatie wist de Roman Dumas veel terrein te winnen en vond aansluiting bij de leidende Peugeot. Bij het dubbelen van een GTC Porsche dook de Audi R18 TDI-coureur in een gat dat er eigenlijk niet was en crashte in de muur. “Jammer dat het duel op deze manier moest eindigen” aldus Franck Montagny.
Roman Dumas had een andere visie op het incident. Dumas: “Wij beschikten over een goed gebalanceerde auto en wij wisten dat wij in het vele verkeer moesten proberen om ongevallen te vermijden. Dat heeft goed gefunctioneerd. Ik liep op de Peugeot in en heb geprobeerd hem te passeren. Daarbij hebben wij elkaar licht getoucheerd. Bij de tweede keer had hij al contact gehad met een GTC Porsche en verloor snelheid. Een kans die ik wilde benutten. Hij wist gewoon dat ik hem ging inhalen en is daarbij opzettelijk op mijn lijn gereden. Misschien was ik te netjes want ik heb naar links gestuurd om een aanrijding te voorkomen, maar daarbij trof ik de GTC Porsche. Een zeer domme manoeuvre van Montagny.” Daarmee was het lot van Audi voltrokken want de combinatie Kristensen/McNish/Capello speelde door motorproblemen geen enkele rol van betekenis meer.
Weer geen succes voor Audi in het ILMC-kampioenschap. Dr. Ulrich hield aan
het Peugeot succes naar eigen zeggen een nare bijsmaak over.
Ook Audi’s Dr. Wolfgang Ulrich had weinig lovende commentaren voor de “move” van Franck Montagny. “Urenlang hebben wij om de zege gestreden en lagen meermaals aan de leiding. Het verschil tussen de Peugeot bedroeg vaak slechts enkele seconden. Helaas werd Roman Dumas van de baan geramd toen hij probeerde de leidende Peugeot in te halen. Het was totaal niet noodzakelijk om de aanval van Roman op deze manier af te slaan. Dit past niet in de langeafstandsracerij! Vooral niet met deze snelheden! Wij feliciteren Peugeot met het behalen van de ILMC titel maar er hangt toch een nare bijsmaak aan!”
De combinatie Adrian Fernandez/Stefan Mücke/Harold Primat pakte achter de diesel Peugeots een uitstekende derde plek. Het was overigens de tweede maal binnen enkele weken dat de Gulf Aston Martin 007 in de ALMS series een podiumplek behaalde. Alleen een met olie beslagen voorruit veroorzaakte tijdens de voorlaatste stint van Stefan Mücke voor de nodige hinder. De Mexicaanse veteraan Adrian Fernandez bracht de 007 op slechts één ronde achterstand van de als tweede geklasseerde Peugeot over de finish.
De Aston Martin 007 was de best geklasseerde bolide voorzien van normale
brandstof.