DSC: Sijthoff snelste op Spa-Francorchamps
De Dutch Supercar Challenge had in het eerste weekend van oktober een mooie plek op het programma van het gratis toegankelijke Racing Festival op het beroemde circuit Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Onder een stralende nazomerzon konden de dames en heren zich een uur lang uitleven op de 7 kilometer lange baan door het bos. In de snelste en veruit luidruchtigste divisie van de Dutch Supercar Challenge, de GT divisie, reed Diederik Sijthoff met zijn Viper SRT10 een sterke race. De Hagenaar klokte op vrijdag al de snelste tijd en wist die tijdens de eerste race op zaterdag prima te verzilveren door veruit het meeste aantal ronden te leiden. Kortstondig moest hij Rick Abresch in de Corvette CR6 voor zich dulden maar wist na de stops zijn eerste positie weer in te nemen. Relatief onbedreigd kon hij naar de finish koersen en als eerste over de eindstreep gaan.
Tekst en foto's: PR
Kort na de finish werd hem echter een tijdstraf van dertig seconden opgelegd vanwege vermeend inhalen onder de gele vlag. Met die extra tijd erbij stond hij als vierde met lege handen net buiten het podium en zou de titelstrijd voor hem een moeilijke opgave worden. Het team en de rijder waren het allerminst eens met de straf omdat het vergrijp niet zou hebben plaatsgevonden, waardoor pas geruime tijd later de uitslag definitief zou worden. Sijthoff werd in het gelijk gesteld, waardoor hij alsnog de overwinning kreeg toebedeeld. Geen van de baanposten heeft een inhaalactie onder geel gerapporteerd, waardoor de straf werd ingetrokken. De Viper coureur verklaarde: "De race was top. Ik wist dat Rick Abresch langer moest stilstaan bij de pitstops, dus ik bleef achter hem rijden en ging hem vanzelf voorbij na mijn stop. De wedstrijdleiding vond dat ik in de voorlaatste ronde heb ingehaald onder geel, daarom kreeg ik 30 seconden tijdstraf. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens en dien een protest in. Later vandaag horen we of ik alsnog de race heb gewonnen", aldus Diederik Sijthoff. Enkele uren na de race werd de uitslag officieel bevestigd en won Diederik alsnog. Hij gaat de tweede race op zondag nu in als kampioenschapsleider met een marge van slechts één punt.
In zijn zeer sterke debuutrace wist de Ferrari F458 van Peter Versluis vooraan in het veld uitstekend mee te strijden en uiteindelijk de hoogste trede van het podium te beklimmen. Een sensationeel resultaat voor de debuterende Ferrari van het VEKA Racing team. Versluis was zeer tevreden met de uitkomst van de race waarin hij aanvankelijk won vanwege de tijdstraf van Sijthoff. Door het terugdraaien van de straf werd Versluis uiteindelijk als tweede geklasseerd. Nadat de straf was uitgedeeld en voordat deze weer werd teruggedraaid liet Peter Versluis optekenen: "Ik heb de race gewonnen omdat Sijthoff straf heeft gekregen. Ongelofelijk en dat in de eerste race met een hagelnieuwe auto!"
De sensatie van de eerste race tijdens de Gamma Racing Day op Assen, de 16-jarige Friesin Beitske Visser was ook in Spa-Francorchamps weer van de partij met de snelle Tsjechische Praga bolide. Ditmaal was het voor de autosportdebutante echter een race die tot weinig opwinding zou leiden. Ze kende een moeilijke start waardoor ze diverse posities verloor en tot overmaat van ramp zou de jongedame al heel snel haar auto aan de kant moeten zetten vanwege technische problemen.
''Ik had niet zo'n goede start, ik verloor een vijftal plaatsen. Tot achterop het circuit Alex van 't Hoff mij raakte op het achterwiel lag ik nog redelijk in de kopgroep, de auto deed daarna absoluut niet meer wat ik wilde. Bij Campus was er erg veel onbalans in de auto waardoor ik in de grindbak belandde. Jammer want ik had veel verwacht van deze race. Hopelijk kunnen ze de auto weer maken voor de race van morgen."
Tekst en foto's: PR
Kort na de finish werd hem echter een tijdstraf van dertig seconden opgelegd vanwege vermeend inhalen onder de gele vlag. Met die extra tijd erbij stond hij als vierde met lege handen net buiten het podium en zou de titelstrijd voor hem een moeilijke opgave worden. Het team en de rijder waren het allerminst eens met de straf omdat het vergrijp niet zou hebben plaatsgevonden, waardoor pas geruime tijd later de uitslag definitief zou worden. Sijthoff werd in het gelijk gesteld, waardoor hij alsnog de overwinning kreeg toebedeeld. Geen van de baanposten heeft een inhaalactie onder geel gerapporteerd, waardoor de straf werd ingetrokken. De Viper coureur verklaarde: "De race was top. Ik wist dat Rick Abresch langer moest stilstaan bij de pitstops, dus ik bleef achter hem rijden en ging hem vanzelf voorbij na mijn stop. De wedstrijdleiding vond dat ik in de voorlaatste ronde heb ingehaald onder geel, daarom kreeg ik 30 seconden tijdstraf. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens en dien een protest in. Later vandaag horen we of ik alsnog de race heb gewonnen", aldus Diederik Sijthoff. Enkele uren na de race werd de uitslag officieel bevestigd en won Diederik alsnog. Hij gaat de tweede race op zondag nu in als kampioenschapsleider met een marge van slechts één punt.
In zijn zeer sterke debuutrace wist de Ferrari F458 van Peter Versluis vooraan in het veld uitstekend mee te strijden en uiteindelijk de hoogste trede van het podium te beklimmen. Een sensationeel resultaat voor de debuterende Ferrari van het VEKA Racing team. Versluis was zeer tevreden met de uitkomst van de race waarin hij aanvankelijk won vanwege de tijdstraf van Sijthoff. Door het terugdraaien van de straf werd Versluis uiteindelijk als tweede geklasseerd. Nadat de straf was uitgedeeld en voordat deze weer werd teruggedraaid liet Peter Versluis optekenen: "Ik heb de race gewonnen omdat Sijthoff straf heeft gekregen. Ongelofelijk en dat in de eerste race met een hagelnieuwe auto!"
De sensatie van de eerste race tijdens de Gamma Racing Day op Assen, de 16-jarige Friesin Beitske Visser was ook in Spa-Francorchamps weer van de partij met de snelle Tsjechische Praga bolide. Ditmaal was het voor de autosportdebutante echter een race die tot weinig opwinding zou leiden. Ze kende een moeilijke start waardoor ze diverse posities verloor en tot overmaat van ramp zou de jongedame al heel snel haar auto aan de kant moeten zetten vanwege technische problemen.
''Ik had niet zo'n goede start, ik verloor een vijftal plaatsen. Tot achterop het circuit Alex van 't Hoff mij raakte op het achterwiel lag ik nog redelijk in de kopgroep, de auto deed daarna absoluut niet meer wat ik wilde. Bij Campus was er erg veel onbalans in de auto waardoor ik in de grindbak belandde. Jammer want ik had veel verwacht van deze race. Hopelijk kunnen ze de auto weer maken voor de race van morgen."