Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Top Fuel van 1320 naar 1000

1000_voet_kop

Vier jaar na Amerika laat ook Europa voor de Top Fuel klasse de traditionele kwartmijl los. Met ingang van 2012 rijdt de koningsklasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing uitsluitend nog over de 1.000 voet.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Afgelopen weekend is dit besluit genomen tijdens een vergadering van afgevaardigden van de FIA, Speedgroup en de diverse baaneigenaren/promotors. In Amerika rijden de nitro klassen Top Fuel en Funny Car al sinds halverwege 2008 over de 1.000 voet (304,8 meter) in plaats van de sinds het begin van de sport gehanteerde ¼ mijl (1.320 voet = 402,3 meter). Reden voor dit besluit was destijds het verongelukken van Scott Kalitta waarbij duidelijk werd dat de meeste banen te kort waren voor de steeds verder oplopende snelheden. Daarnaast werd het kostenaspect als argument gebruikt omdat met name in de laatste meters nogal wat motorschades werden opgelopen.

Omdat in Europa de extreem hoge snelheden van meer dan 330 mph (530 km/u) nog niet bereikt werden was de noodzaak tot inkorting hier iets minder urgent. Toch stapten Mantorp Park en Alastaro op basis van de beperkte uitloop van de baan al snel ook over naar de 1.000 voet. Zelfs op de dit jaar nieuw geopende baan van Tierp Arena, waar de uitloop zeker geen probleem opleverde, werd door de Top Fuelers meteen over 1.000 voet gereden. Alleen Hockenheim en Santa Pod hanteerden nog de traditionele afstand van ¼ mijl. Daaraan is nu dus ook een einde gekomen waardoor de onlangs gehouden European Finals de laatste traditionele kwartmijl Top Fuel race was.

Als officieel argument wordt genoemd de duidelijkheid naar het grote publiek; één klasse, één afstand. Verder komen onderdelen en veel van de tuning set-ups uit Amerika en zijn dus gebaseerd op de afstand van 1.000 voet. Al eerder dit jaar werd bekend dat men het moeilijk te verkopen vond om in Europa een andere raceafstand te hanteren dan in de bakermat van de sport, Amerika. Daarnaast komt ook het kostenargument weer regelmatig om de hoek kijken al worden er in Europa net zoveel motorschades voor als na de 1.000 voet opgelopen.

1000_voet_poutiainen

Met het niet meer rijden over de ¼ mijl kunnen ook de ‘oude’ Europese records niet meer verbeterd worden en blijven dus staan op 4,572 seconden (Andy Carter, september 2010) en 317,06 mph/510,26 km/u (Risto Poutiainen, mei 2011). Of er ooit door de Top Fuelers weer wordt teruggekeerd naar de onlosmakelijk aan het dragracen verbonden ¼ mijl is de vraag. In Amerika wordt al jaren geprobeerd om tot een eerlijke technische oplossing te komen waarbij de topsnelheden op de ¼ mijl worden beperkt. Een voor alle partijen acceptabel resultaat heeft dit nog niet opgeleverd.

Vraag is nu of zich in Europa dezelfde problemen gaan voordoen als in Amerika. Daar wordt de baan nog maar geprepareerd tot 1.000 voet waardoor met name de met minimale downforce rijdende Pro Stockers (en in iets mindere mate Pro Modified auto’s) regelmatig in de problemen komen. Het na de 1.000 voet prepareren van de baan levert voor de Top Fuelers weer problemen op omdat bij het gas loslaten de banden meteen zo aan het asfalt kleven dat de stukken rubber uit het loopvlak worden getrokken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet