Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Twee weken na Grand Prix opnieuw Formule 1-geweld op Monza

monza1

Curva Parabolica, Variante Ascari en Curva di Lesmo. Legendarische bochten op hét Formule 1 circuit en nog maar twee weken geleden het strijdtoneel van de Grand Prix van Italië 2011. Komend weekend galmt de heerlijke vette sound van de Formule 1-bolides opnieuw over de Autodromo Nazionale di Monza, wanneer de BOSS GP neerstrijkt op het 5,793 km lange circuit in het noorden van Italië. Monza is het hogesnelheidscircuit bij uitstek. De BOSS GP-coureurs kijken dan ook vol verwachting uit naar komend weekend.

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: PR, Co van der Gragt, Klaas Norg en Chris Schotanus


Voor de zesde ronde van BOSS GP zijn maar liefst 20 brute racemonsters ingeschreven. In de ‘Open’ klasse zes deelnemende auto’s die ooit deelnamen aan het wereldkampioenschap Formule 1. In de zogenaamde ‘Formula’ klasse, waarin GP2, Champ Car en Indycar auto’s uitkomen, zijn er zeven deelnemers en in de ‘Masters’ categorie komen nog eens acht wagens uit die afkomstig zijn uit de Nissan World Series, Formula 3000, Formula Nippon en een F1-vierwieler 1991.

Onder de inschrijvingen op Monza zijn er vijf Italiaanse gastrijders. Armando Mangini bestuurt een GP2 en komt uit in Formula klasse, de vier andere Italianen komen uit in de Masters klasse. Gianluca Ripoli, Marco Betti en Fabio Poggetti gaan racen in een Lola F3000 en Renzo Napione kruipt achter het stuur van een Reynard Formula Nippon.

zwart_kalmthout_6346

De tussenstand in het klassement is in alle drie klasses extreem spannend. In de Open klasse zijn er, met nog twee evenementen te gaan, nog vier titelkandidaten. Klaas Zwart gaat nog steeds aan de leiding, maar de regerend kampioen wordt op de hals gezeten door vice-kampioen 2010 Marijn van Kalmthout. De voorsprong van Zwart bedraagt slechts één punt en met de maximaal 40 punten die er per evenement te verdienen zijn, kan er nog van alles gebeuren. Op de derde plaats staat Ingo Gerstl, een bijzondere prestatie, want de Oostenrijker bestuurt een GP2 en rijdt dus in de Formula klasse. Zijn prestaties zijn echter zo goed, dat hij ook in de Open klasse meestrijdt om de titel. Henk de Boer staat met zijn fraaie oranje Champcar op de vierde plaats met een achterstand van 23 punten op Zwart.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet