Dragracing: Matt Hagan schittert op zMax Dragway
Matt Hagan gaat de geschiedenisboeken in als de eerste Funny Car-rijder die de raceafstand van 1000-voet binnen vier seconden heeft weten af te leggen. In de vrijdagkwalificatie liet de DieHard-rijder de klokken na 304,8 meter stilstaan bij 3,995 seconden en 316 mph. Om het succes compleet te maken won Hagan op zondag ook nog eens de wedstrijd op zMAX Dragway. De Don Schumacher Racing-rijder moest zijn glansrol in Charlotte wel delen met Leah Pruett die de Pro Modified klasse op haar naam schreef door in de finale haar teamgenote Melanie Troxel te verslaan.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: NHRA
De O’Reilly Auto Parts NHRA Nationals op zMAX Dragway was de 17de wedstrijd in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series en de eerste van zes wedstijden waarin de kampioenschappen worden beslist. Diverse Funny Car-rijders zaten al een tijdje tegen de grens van 4-seconden over 1000-voet aan te hikken maar tijdens de vrijdagkwalificatie was het Matt Hagan die met 3,995 seconden alle eer naar zich toetrok.
Ook in de eliminaties was Hagan goed op dreef. In de halve finale klopte Hagan zijn Don Schumacher Racing-teamgenoot Jack Beckman die daarin met 318,99 mph (513 km/u) wel een nieuw snelheidsrecord over 1000-voet liet optekenen. In de andere halve finale versloeg Mike Neff als enige overgebleven rijder van John Force Racing, Johnny Gray (ook Don Schumacher Racing) waardoor in de finale met Hagan tegen Neff de traditionele confrontatie wachtte tussen de twee grootste en belangrijkste Funny Car teams. Hagan zette echter de kroon op zijn toch al mooie weekend door de wedstrijd in 4,13 tegen 4,43 seconden in zijn voordeel te beslissen. Neff voert nog wel de ranglijst aan maar wordt op de voet gevolgd door Hagan.
Drie op een rij
In de Top Fuel klasse pakte Antron Brown zijn derde zege op rij. In de finale klopte de rijder van Don Schumacher Racing zijn teamgenoot Spencer Massey en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over van de eerder dit jaar zo dominante Del Worsham. De Al-Anabi-rijder werd zelfs in de eerste eliminatieronde al uitgeschakeld en liet daarmee kostbare punten liggen. Overigens was Tony Schumacher in Charlotte met 327,90 mph goed voor een nieuw Top Fuel-snelheidsrecord. Bij de Pro Stockers boekte Kurt Johnson voor het eerst in drie jaar weer eens een overwinning. In de finale trok Jason Line, nummer één uit de kwalificatie en aanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap, een rood licht waardoor Johnson de overwinning in de schoot geworpen kreeg.
Vrouwen heersen
Pro Modified was naast Funny Car de anderen klasse die op zMax Dragway alle (vooral mannelijke) ogen op zich gericht wist. In de kwalificatie klokte Melanie Troxel met 5,815 seconden de snelste tijd waarbij de R2B2 Racing-rijdster op plaats twee gevolgd werd door haar teamgenote Leah Pruett. Overigens bezette Troxel in de Funny Car klasse na de kwalificatie de derde plaats maar werd in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld. In de Pro Mod-eliminaties ging het een stuk beter en maakten de twee snelle dames geen fouten waardoor ze zich allebei voor de finale wisten te plaatsen. Met de Roadrage.com R2B2 turbo ’53 Corvette was Troxel daarin net iets eerder weg maar omdat Pruett (ProCare Rx R2B2 turbo ’10 Mustang) met 5,843 tegen 5,915 seconden een snellere tijd op de klokken zette passeerde Pruett 0,029 seconde eerder de finishlijn en pakte daarmee haar eerste Pro Modified overwinning, precies een jaar nadat Troxel datzelfde deed op zMax Dragway. Pruett schreef vorig jaar de Nostalgia Funny Car titel op haar naam en werd in de loop van 2011 ingelijfd door R2B2 Racing van Roger Burgess. Pruett heeft er slechts een paar Pro Modified wedstrijden opzitten en Charlotte was haar eerste race in de turbo ’10 Mustang van het team.