Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Vettel scoort op Monza zijn tiende poleposition

vettel

Op het circuit waar Sebastian Vettel op 21-jarige leeftijd zijn allereerste Formule 1-zege boekte, was de Duitser ook vandaag in de kwalificatie oppermachtig. Hij besloot elk van de drie sessies op Monza als snelste en mag dus morgen wederom vanaf pole starten. Slechts in 3 van de dit seizoen gereden dertien Grand Prix’ mocht Sebastian Vettel niet vanaf de beste startplek vertrekken. Hij heeft inmiddels 92 punten voorsprong op zijn teamgenoot Mark Webber en herhaling van de titel komt voor de Duitser steeds duidelijker in beeld. Lewis Hamilton was de beste van de rest.

Tekst: Marco Antheunisse

In de eerste van de drie kwalificatiesessies was de strijd om aan top van de lijst te komen niet echt hevig. De strijd om door te gaan naar Q2 was wel interessant, al lijkt het er sterk op dat een aantal rijders zich al schikt in dit lot en niet of nauwelijks op zoek gaat naar de limiet. Lotus F1, Virgin Racing en HRT F1 sluiten zoals gebruikelijk de rijen en alleen de onderlinge volgorde is voor hen nog enigszins inzet om de baan op te gaan.

Wie haakt af
De laatste minuten van Q1 waren echter wel enorm spannend, want daar wisselen de posities in de gevarenzone om de haverklap. Alguersuari, Maldonado, Senna, Kobayashi, Barrichello en Buemi leverden een fraai onderling gevecht uit om naar Q2 door te gaan. Torro Rosso-rijder Alguesuari verloor deze strijd uiteindelijk, hij moest zich bij de laatste 7 melden en was meteen klaar voor vandaag.

Senna op dreef
Bruno Senna liet in de tweede sessie zien dat hij niet bij de rijders in de staart hoort. Hij ging als eerste de baan op en zette een nette 1.24.715 op de klok en wist die later nog zodanig te verbeteren dat hij zelf door mocht met de toip 10-rijders.

Geen verrassingen
In de tweede sessie bleven veel rijders lang in de pits afwachten alvorens een tijd neer te zetten. Kobayashi, Perez en Di Resta gingen pas de baan op met nog 4 minuten resterende tijd. Zij slaagden er niet in om door te storen naar de laatste 10. Buiten Senna misschien, waren er ook nu weinig verrassingen in de afhakers. De top 7 had het al snel gezien en bleef in de pits afwachten of ze nog in actie moesten komen, wat niet het geval bleek.

Eindtijd
In de laatste en allesbepalende sessie duurde het even voor de eerste rijders de baan op kwamen. Button opende met een 1.22.777, wat meteen ook zijn eindtijd was, uiteindelijk goed voor P3. Vettel pareerde ogenblikkelijk met 1.22.613, maar had nog meer in petto. Na 6 minuten in Q3 hadden nog maar 6 rijders een tijd gezet, Webber, Schumacher, Rosberg en Senna bleven lang afwachten. Senna kwam zelfs de baan niet op en schikte zich dus in de 10e plaats. Toen de laatste rijders de baan op kwamen stond de top 6 al in de pits, wachtend wat er gebeuren zou.

Gat
In de laatste minuten kwam echter praktisch iedereen de baan weer op. Button leek goed op weg, maar haakte af zonder over de meet te gaan. Vettel verbeterde zich nog wel, maar met het gat van 0.45 sec gaat Hamilton morgen vanaf P2 toch met vraagtekens de baan op.

Uitslag kwalificatie Formule 1,
Grand Prix van Italië, Monza
1. Sebastian Vettel, Red Bull, 1:22.275
2. Lewis Hamilton, McLaren, 1:22.725
3. Jenson Button, McLaren, 1:22.777
4. Fernando Alonso, Ferrari, 1:22.841
5. Mark Webber, Red Bull, 1:22.972
6. Felipe Massa, Ferrari, 1:23.188
7. Vitaly Petrov, Lotus Renault, 1:223.530
8. Michael Schumacher, Mercedes GP, 1:23.777
9. Nico Rosberg, Mercedes GP, 1:24.477
10.Bruno Senna, Lotus Renault, geen tijd

Kwalificatie sessie 2
11. Paul di Resta, Force India F1
12. Adrian Sutil, Force India F1
13. Rubens Barrichello, Williams
14. Pastor Maldonado, Williams
15. Sergio Perez, Sauber
16. Sebastien Buemi, Toro Rosso
17. Kamui Kobayashi, Sauber

Kwalificatie sessie 1
18. Jaime Alguersuari, Toro Rosso
19. Jarno Trulli, Lotus F1
20. Heikki Kovalainen, Lotus F1
21. Timo Glock, Virgin Racing
22. Jerome d` Ambrosio, Virgin Racing
23. Daniel Ricciardo, HRT F1
24. Vitantonio Liuzzi, HRT F1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet