Dragracing: European Finals belooft een spannend slot
Komend weekend wordt met de European Finals op Santa Pod het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing afgesloten. In het nieuwste nummer van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief een uitgebreide voorbeschouwing op deze laatste wedstrijd van het seizoen waarin de titels moeten worden verdeeld. De European Finals staat dit jaar ook in het teken van het afscheid van een drietal prominente (voormalig) kampioenen. Tijdens de European Finals komen verder diverse Sportsman klassen in actie met daarin een recordaantal Nederlanders.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Speedgroup Club Europe is een initiatief van Speedgroup, de drijvende kracht achter het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing en de NDRS Drag Racing Series. De Speedgroup Club Europe newsletter nummer 14 is te lezen via de volgende link:
club.speedgroup.eu/newsletters/2011/edition14_2011
In de nieuwste editie van de Speedgroup Club Europe nieuwsbrief een uitgebreide voorbeschouwing op de European Finals, de traditionele afsluiting van het Europese dragrace-seizoen die komend weekend op het programma staat. Met in bijna alle klassen nog meerdere titelkandidaten belooft het een spannende ontknoping te worden.
Tommy Johnson Jr.
Onzekerheid troef
Een bijzondere situatie doet zich voor in de Top Fuel klasse. Op het moment van schrijven is er nog altijd geen uitsluitsel in de zaak van Tommy Johnson Jr. De Amerikaan werd bij een dopingtest in Alastaro positief bevonden. In verband met een slaapstoornis gebruikt Johnson al meer dan achttien jaar medicijnen waarvan een bestanddeel op de dopinglijst van de FIA blijkt te staan. De doktersverklaring die Johnson Jr. in zijn bezit heeft had hij echter dertig dagen voor de eerste race van het seizoen bij de FIA moeten inleveren. Normaal gesproken is de Amerikaan dus kansloos in deze zaak ware het niet dat hij pas een paar dagen voor de eerste race zijn FIA licentie kon aanvragen en dus hoe dan ook nooit aan de FIA voorwaarden had kunnen voldoen. Of de FIA dit als verzachtende omstandigheid accepteert is echter de vraag. De hoorzitting zou inmiddels hebben moeten plaatsvinden maar is al diverse keren uitgesteld. Tot die tijd blijft Johnson Jr. geschorst maar behoudt zijn punten van Alastaro en leidt dus nog steeds het Top Fuel kampioenschap. Zijn voorsprong bedraagt 69 punten en hoewel hij (door het ontoereikende budget van zijn team Andersen Racing) in Engeland niet aan de start zal komen, zou Johnson Jr. bij een falende concurrentie (of regen) toch nog de titel kunnen pakken. Als de Amerikaan de zaak verliest en zijn punten van Alastaro in mindering worden gebracht gaat de titel zeker aan zijn neus voorbij.
Timo Lehtimäki is opeens titelkandidaat
Met een onderling verschil van slechts 24 punten tussen de huidige nummers twee tot en met zes, Timo Lehtimäki, Anita Mäkelä, Risto Poutiainen, Urs Erbacher en Micke Kågered is er zeker als Johnson Jr. zijn punten kwijtraakt in de Top Fuel klasse nog van alles mogelijk. De Nederlander Lex Joon is helaas in Engeland niet van de partij.
Michael Gullqvist
Pro Modified
In de Pro Modified klasse gaat de strijd tussen Michael Gullqvist en Bruno Bader. Gezien zijn voorsprong en zijn snelheid bij de laatste wedstrijden start Gullqvist duidelijk als favoriet. Van Nederlandse zijde komen Marc Meihuizen, Robert Joosten en David Vegter aan de start. Meihuizen staat momenteel op een vierde plaats in het kampioenschap op slechts drie punten van de nummer drie, Johan Lindberg, de nu nog regerend Europees kampioen. De man uit IJmuiden is aan een sterk seizoen bezig en kan voor een verrassing zorgen.
Marc Meihuizen
Robert Joosten gaat naar mate het seizoen vordert steeds beter en met zijn nieuwe motor behoorde de Pro Dutch Racing-rijder tijdens de voorlaatste wedstrijd op Hockenheim weer bij de top. Op Santa Pod zal Joosten het seizoen op gepaste wijze met een topklassering willen afsluiten. David Vegter rijdt op Santa Pod pas zijn tweede Europese wedstrijd van dit seizoen maar verraste tijdens de Main Event door in een nieuw persoonlijk record als beste Nederlander uit de kwalificaties naar voren te komen.