Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Toerwagen Diesel Cup

TDC: Dubbelslag voor Kool en Zumbrink in Toerwagen Diesel Cup

20110904_tdc

Met een tweede overwinning tijdens de Trophy of the Dunes bewezen Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 120d) dat zij na twee minder goede weekenden definitief terug zijn in de voorste gelederen van de Toerwagen Diesel Cup. Ricardo van der Ende (BMW 123d Coupé) passeerde op Circuit Park Zandvoort weliswaar als eerste de finishvlag, maar een tijdstraf wierp hem terug naar de derde plaats. Klassementsaanvoerder Jeroen Dik (Volkswagen Golf 5) mocht dankzij een tweede plek wederom het podium betreden.

Tekst en foto: PR

tdc2_1454

Dik veroverde na de start de leiding door de van vooraan vertrokken Zumbrink – ondanks een kleine aanvaring – in de Gerlachbocht het nakijken te geven. Maar lang kon hij niet van het vrije zicht genieten, want Van der Ende wist binnen vier ronden een weg langs Zumbrink en Dik te vinden.

tdc2_1468

Halverwege de race trok een regenbui over het circuit. “Sommige delen van de baan waren kletsnat, terwijl andere stukken nagenoeg droog waren. Je moest echt goed uitkijken waar je reed”, lichtte Kool toe. Niet alle rijders kwamen ongeschonden uit de strijd. Rob Severs (BMW 320d) en de titelverdedigers Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) moesten na een uitglijder de wedstrijd voortijdig staken.

tdc2_1559

Ondertussen vergrootte HTC Dutch GT4-coureur Van der Ende iedere ronde zijn voorsprong op Kool, die inmiddels het stuur van teamgenoot Zumbrink had overgenomen. Dik lag nog altijd derde. In de laatste twintig minuten werd in de topdrie niet meer van positie gewisseld, maar tijdstraffen zorgden wel voor verandering. Van der Ende kreeg 24 seconden straftijd omdat zijn beste rondetijd veel sneller was dan volgens de reglementen is toegestaan. Daardoor ging de overwinning naar het tweetal Kool / Zumbrink. “Henry kende een moeilijke eerste stint en we lagen zevende toen we de pitstop maakten. Toch kwamen we als tweede terug op de baan. En omdat het gaatje naar Van der Ende klein genoeg was, pakten we na zijn straf het maximaal aantal punten”, somde Kool tevreden op. “Het probleem met de auto is verholpen en nu gaan we ervoor om in de laatste twee evenementen zoveel mogelijk punten bij elkaar te rijden.”

Jeroen Dik deed met een tweede plek weer uitermate goede zaken voor het kampioenschap, dat de Volkswagen-coureur met nog vier races te gaan bijna niet meer kan ontglippen. “Met twee podiumplaatsen ben ik natuurlijk weer heel tevreden”, vertelde hij. “Het was bij de start nog even spannend toen ik in de Tarzanbocht aan de binnenkant dook en vervolgens in de Gerlachbocht nog steeds naast Zumbrink reed. Er was even contact, maar gelukkig bleef dat zonder gevolgen.”

Van der Ende passeerde als eerste de finishvlag, maar na verrekening van de strafseconden werd hij als derde geklasseerd. “Met nog een kwartier te gaan had ik drie seconden voorsprong en ik wist dat ik straf zou krijgen. Ik moest voor een mogelijke overwinning dus alles uit de kast halen”, verklaarde Van der Ende. De koploper uit het HTC Dutch GT4-kampioenschap genoot zichtbaar van de wisselende weerscondities. “Geef mij regen en een opdrogende baan en ik vermaak me uitstekend. Iedere ronde was compleet anders. Dan was de Tarzanbocht weer wat droger, dan de Kuhmobocht iets natter. Ik vind deze omstandigheden geweldig.”

De volgende twee wedstrijden van de Toerwagen Diesel Cup vinden plaats op 7 en 8 oktober op het Formule 1-circuit Spa-Francorchamps (B).

Uitslag Trophy of the Dunes 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, 22 ronden in 51:03,605 (111,680 km/u),
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 11,310,
3. Ricardo van der Ende, BMW 123d coupe, op 15,271,
4. Eq. Luc Braams / Duncan Huisman, BMW 123d, op 25,822,
5. Eq. Gras / Smeijsters, Seat Leon, op 41,013,
6. Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5, op 41,524,
7. Eq. L’Ortye / van Rijswick, BMW 120d, op 1.06,196,
8. Eq. Liesette Braams / Zwart, BMW 123d, op 1.09,525,
9. Eq. Charles / den Dekker, BMW 120d, op 1.12,714,
10. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 1.13,176,
11. Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 1 ronde,
12. Eq. Fridman / van der Kolk, BMW 120d, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 8 ronden,
Rob Severs, BMW 320d, op 10 ronden,
Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 12 ronden

Stand na tien van veertien races:
1. Jeroen Dik, 165 punten
2. Dennis de Groot – Ronald Morien, 129
3. Ferdinand Kool – Henry Zumbrink, 120
4. Rob Severs, 100
5. Marcel Roeleveld – Bas Baars, 93

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet