Div: Sensationele VLN Audi-zege op de Nürburgring
Niet de Audi R8 LMS zorgde tijdens de 6H ADAC Rhein Ruhr Pokalrennen voor sensatie, maar de Audi TT RS Special van Raeder Motorsport uit de klasse VLN Specials(SP4). Bij uiterst wisselende weersomstandigheden behaalde de combinatie Frank Biela, Christian Hohenadel en Michael Ammermüller een sensationele overwinning!
Tekst Willem J. Staat
Foto’s VLN Jan Brücke
Niet de Audi R8 LMS maar de TT RS uit de klasse SP4 tot 2,5L met Turbo zorgde voor
een gigantische verrassing.
Sensationele VLN Audi-overwinning op de Nordschleife
Hoewel de zege in de 35e wedstrijdronde aan een zijden draadje hing werd de combinatie Biela/Hohenadel/Ammermüller met de Raeder Audi TT RS uiteindelijk toch nog winnaar van de 6H ADAC Rhein Ruhr Pokalrennen uiteindelijk toch nog winnaar. In de 35e ronde kwam Michael Ammermüller met een voorsprong van ruim 1.min 20.de pits binnen. Ammermüller klaagde over vibraties en het team constateerde speling op de wielmoeren. Ondanks dit defect ging Ammermüller wederom de Nordschleife op. De voorsprong op de als tweede geklasseerde Audi R8 LMS van Haase/Mies/Ludwig was inmiddels om zeep.
Zeven minuten voor het einde van de wedstrijd zorgde heftige regenval op de baangedeeltes Aremberg, Wehrseifen, Breidscheid, en Brünnchen voor zoveel aquaplaning dat de bolides met snelheden van ruim 30 km/u nog ongecontroleerd van de baan zeilden. De wedstrijdleiding had geen andere optie dan direct met Code Rood af te breken. Ook de Raeder Audi ging zelfs nog van de baan. Het voortijdig beëindigen van de wedstrijd pakte uiteindelijk in het voordeel van de Raeder Audi TT RS uit, omdat die in de ronde voorafgaande aan het afbreken van de wedstrijd nog op kop reed.
Frank Biela: “Tot kort voor het eind zag het er bij ons goed uit en toen deed zich een probleem met de wielmoer voor. Gelukkig loste zich dit vanzelf op. Wij waren vrijwel de gehele tijd goed onderweg. Zelfs voor ons was dit een verrassing. Peter Oberndorfer, mede-initiatiefnemer van het Audi TT RS project: ”De overwinning komt op het juiste tijdstip, zeker omdat er vrijdag potentiële gegadigden met deze auto getest hebben en daarbij hebben wij nogal wat positieve feedback verworven.” Christopher Mies: “Ik heb vorig jaar meegewerkt aan de ontwikkeling van deze auto, en als je door je eigen wapen verslagen wordt, mag je niet klagen.
Pedro Lamy was in ieder geval blij dat hij nog aan de finish kwam.
Pedro Lamy eindigde samen met Marko Hartung in de Schuberth BMW Z4 als derde. Lamy: “Dit was een heel moeilijke wedstrijd, maar het is ons gelukt om op de baan te blijven. Uiteindelijk zijn wij derde geworden en dit is erg goed. Bij dergelijke omstandigheden hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat je scoort.
De combinatie Zehe/Haupt/Rader/Schelp eindigde met een SLS Mercedes AMG GT3 als vierde, gevolgd door de tweede Schuberth BMW Z4 van Posavac/Buchardt/Schwager. De Cup Porsche van Kohler/Kräling/Menzel werd als zesde geklasseerd. De Audi Race Experience R8 LMS van o.a. oud F1-coureur Alex Yoong en Luca Capellari eindigde als zevende. Met de Audi TT RS behaalde tevens een voorwielaangedreven bolide voor de eerste maal de pole in de 35-jarige VLN geschiedenis!
Tekst Willem J. Staat
Foto’s VLN Jan Brücke
Niet de Audi R8 LMS maar de TT RS uit de klasse SP4 tot 2,5L met Turbo zorgde voor
een gigantische verrassing.
Sensationele VLN Audi-overwinning op de Nordschleife
Hoewel de zege in de 35e wedstrijdronde aan een zijden draadje hing werd de combinatie Biela/Hohenadel/Ammermüller met de Raeder Audi TT RS uiteindelijk toch nog winnaar van de 6H ADAC Rhein Ruhr Pokalrennen uiteindelijk toch nog winnaar. In de 35e ronde kwam Michael Ammermüller met een voorsprong van ruim 1.min 20.de pits binnen. Ammermüller klaagde over vibraties en het team constateerde speling op de wielmoeren. Ondanks dit defect ging Ammermüller wederom de Nordschleife op. De voorsprong op de als tweede geklasseerde Audi R8 LMS van Haase/Mies/Ludwig was inmiddels om zeep.
Zeven minuten voor het einde van de wedstrijd zorgde heftige regenval op de baangedeeltes Aremberg, Wehrseifen, Breidscheid, en Brünnchen voor zoveel aquaplaning dat de bolides met snelheden van ruim 30 km/u nog ongecontroleerd van de baan zeilden. De wedstrijdleiding had geen andere optie dan direct met Code Rood af te breken. Ook de Raeder Audi ging zelfs nog van de baan. Het voortijdig beëindigen van de wedstrijd pakte uiteindelijk in het voordeel van de Raeder Audi TT RS uit, omdat die in de ronde voorafgaande aan het afbreken van de wedstrijd nog op kop reed.
Frank Biela: “Tot kort voor het eind zag het er bij ons goed uit en toen deed zich een probleem met de wielmoer voor. Gelukkig loste zich dit vanzelf op. Wij waren vrijwel de gehele tijd goed onderweg. Zelfs voor ons was dit een verrassing. Peter Oberndorfer, mede-initiatiefnemer van het Audi TT RS project: ”De overwinning komt op het juiste tijdstip, zeker omdat er vrijdag potentiële gegadigden met deze auto getest hebben en daarbij hebben wij nogal wat positieve feedback verworven.” Christopher Mies: “Ik heb vorig jaar meegewerkt aan de ontwikkeling van deze auto, en als je door je eigen wapen verslagen wordt, mag je niet klagen.
Pedro Lamy was in ieder geval blij dat hij nog aan de finish kwam.
Pedro Lamy eindigde samen met Marko Hartung in de Schuberth BMW Z4 als derde. Lamy: “Dit was een heel moeilijke wedstrijd, maar het is ons gelukt om op de baan te blijven. Uiteindelijk zijn wij derde geworden en dit is erg goed. Bij dergelijke omstandigheden hoef je er eigenlijk niet op te rekenen dat je scoort.
De combinatie Zehe/Haupt/Rader/Schelp eindigde met een SLS Mercedes AMG GT3 als vierde, gevolgd door de tweede Schuberth BMW Z4 van Posavac/Buchardt/Schwager. De Cup Porsche van Kohler/Kräling/Menzel werd als zesde geklasseerd. De Audi Race Experience R8 LMS van o.a. oud F1-coureur Alex Yoong en Luca Capellari eindigde als zevende. Met de Audi TT RS behaalde tevens een voorwielaangedreven bolide voor de eerste maal de pole in de 35-jarige VLN geschiedenis!