Dragracing: Pro Dutch Racing toont zijn kracht bij NitrOlympX
Pro Dutch Racing heeft een op alle fronten meer dan geslaagde NitrOlympX achter de rug. De Pro Dutch Racing ’70 Camaro deed precies wat van hem verlangd werd waardoor Robert Joosten zijn tijden per run kon verbeteren. “Iedere klap was raak waarbij de crew een topprestatie leverde door de auto iedere keer weer in optimale conditie aan de start te brengen. De uitgenodigde relaties waren dan ook onder de indruk en hebben, net als wij trouwens genoten. Zo’n weekend is goed voor het zelfvertrouwen”, aldus een meer dan tevreden Robert Joosten.
Tekst: p.r.
Foto’s: Remco Scheelings
De traditionele NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de Hockenheimring was alweer de vierde ronde van het vijf wedstrijden omvattende FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Met twintig auto’s aan de start was de Pro Modified klasse waarin Pro Dutch Racing uitkomt ook in Duitsland weer de sterkst bezette klasse van het FIA EK. Ondanks een wat stroeve start toonde de nieuwe motor in het vooronder van de Pro Dutch Camaro al snel zijn ware potentieel.
“Door een verkeerd geleverd setje hadden we bij het opwarmen van de motor tot twee keer toe te kampen met gebroken klepveren. Omdat die eerst allemaal vervangen moesten worden hebben we de eerste kwalificatierun laten schieten, geen ramp maar je mist wel kostbare data die je later in het weekend goed kunt gebruiken. We wilden met een veilige set-up beginnen en mikten voor de eerste run op een 6,5 seconden. Dat werd het ook precies en dat was dus meteen een goede indicatie dat de auto deed wat we wilden. We hadden vooraf de baan zorgvuldig bekeken. Het startgedeelte was goed, daarna werd het minder en het eind leek weer goed. Gedurende het weekend bleek dit wel aardig te kloppen”, aldus Robert Joosten terugkijkend op de eerste kwalificatiedag. Met zijn tijd stond de Pro Dutch-rijder op een elfde positie.
Voor zaterdag stonden de derde en vierde kwalificatierun op het programma en daarin maakte de Pro Dutch Camaro flinke progressie. Voor de derde run had het team er iets vermogen bijgezet en mikte daarmee op een 6,35 seconden. Met een 6,32 zat Robert Joosten daar opnieuw dicht in de buurt waarbij de Camaro door wat kleine aanpassingen aan het onderstel ook keurig in het rechte spoor bleef. Voor de laatste run was een 6,2 seconden het doel. Bij het opwarmen van de motor viel echter plotseling het dashbord inclusief shiftlight en computer uit. Met een snelle reparatie slaagde de Pro Dutch-crew erin om de belangrijkste functies weer aan de praat te krijgen met een keurige 6,24 seconden als fraaie beloning. Daarmee verbeterde Robert Joosten zich tot de tiende kwalificatiepositie en moest het in de achtste finales opnemen tegen de enige andere Nederlandse deelnemer aan de eliminaties, Marc Meihuizen.
“Er was weinig tijd tussen de laatste kwalificatierun en de eerste eliminatieronde maar de crew leverde een superprestatie door de auto toch op tijd weer helemaal race-klaar te maken. We mikten nu op een 6,17 seconden en in combinatie met een snelle reactietijd moest dat voldoende zijn om de kwartfinale te bereiken. De Camaro reageerde echter zo snel dat ik 0,01 seconde te vroeg weg was en een rood licht trok. Ondanks dat de auto in de tweede versnelling flink begon te schuiven kwam er toch nog een 6,27 seconden op het scorebord. Zonder die correcties had de beoogde 6,17 seconden er zeker ingezeten. Ondanks dat we de kwartfinale dan niet haalden kijken we terug op een meer dan geslaagd weekend. De Camaro doet precies wat we willen en iedere klap is raak. Daarnaast heeft de crew, waaronder de Amerikaanse motorbouwer Billy Leverentz, prachtwerk geleverd door tot drie keer toe met een snelle service de auto weer in optimale conditie op tijd klaar te krijgen”, aldus Robert Joosten.
Het team werd in Duitsland vergezeld door ruim veertig relaties die niet alleen genoten maar ook diep onder de indruk waren van het hele gebeuren. “Ze wisten niet dat er zoveel bij kwam kijken. Ze vonden het helemaal super en waren razend enthousiast.” De volgende wedstrijd voor Pro Dutch Racing is de European Finals op Santa Pod, de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap. Na de progressie in Hockenheim kijkt het team daar vol vertrouwen naar uit. “We hebben weer een echte raceauto waar nog veel meer in zit. We kunnen nu verder bouwen op de basis die we in Hockenheim hebben gelegd. Het is alleen altijd even afwachten hoe de baan in Engeland is. Dit weekend was in ieder geval goed voor het zelfvertrouwen van het hele team”, besluit Joosten.