Indycar: Nieuwe generatie Indycar voor het eerst in actie!
De nieuwe generatie Indycar kwam vandaag voor het eerst in actie op Mid Ohio. Indianapolis winnaar Dan Wheldon werkte met de nieuwe Dallara Honda een korte shakedown af.
Tekst Willem J. Staat
Fotos: Indycar

"Ontwikkelingsrijder" Dan Wheldon met de test 2012 Dallara. Voor Indycar moet dit
een nieuw tijdperk gaan betekenen.
Nieuwe generatie Indycar voor het eerst in actie!
Voor Indycar Project Manager Tony Cotman was het een fantastische dag om de nieuwe generatie Indycar voor het eerst in actie te zien. Tony Cotman: “Dit is het begin van een nieuw tijdperk in Indycar.” Zoals bekend zal de nieuwe Dallara leverbaar worden met verschillende bodypanelen voor de ovals, stratencircuits en normale circuits. Een werkgroep bestaande uit zeven personen adviseerde dit concept in juli 2010 aan de Indycar-organisatie, nadat zij verschillende voorstellen bestudeerd hadden.
In 2003 werd het huidige chassis door Dallara aanvankelijk voor de ovals geïntroduceerd. Pas in 2005 kwam er eveneens een roadversie, die in St. Petersburg zijn debuut maakte. De auto is lichter, heeft meer pk’s en minder luchtweerstand dan het huidige chassis. Cotman is ervan overtuigd dat het racen met meer motorenleveranciers anders gaat worden. Om alle systemen te checken vindt er eind september op de Texas Motor Speedway een tweede shakedown plaats. De Vice President of Indycar Technology Will Philips wil er eerst van overtuigd zijn dat alle basiselementen kloppen.
De nieuwe Dallara gaat in een gloednieuwe fabriek in Indianapolis geproduceerd worden. Kwaliteitscontroleur Sam Garrett van Dallara USA: “Wij hebben veel tijd besteed aan het aanbrengen van de ideeën die het ICONIC Adviescomité had voorgesteld. Veiligheid en lagere kosten, Iets dat uniek lijkt.Wij hebben enorm veel tijd besteed aan het veilig en stabiel maken van de auto. Daardoor is het mogelijk om met verschillende bodykits te rijden. En dat maakt het uniek.”
“Wij moeten er zeker van zijn dat alle aspecten van de auto voldoen. Daarom hebben wij ons de “aero-targets” en rechtelijnsnelheid als eerste doel gesteld.Wij willen er zeker van zijn dat de “basiscs” kloppen voordat wij verder pushen" aldus Garrett. De teams zullen in oktober met de tests aanvangen. Zoals bekend hebben Ganassi Racing, A.J. Foyt Racing en Sam Schmidt Motorsports een contract met Honda getekend. De atmosferische 3,5L Honda wordt zoals bekend vervangen door een 2.2L Turbo V6 motor. Andere motorenleveranciers zijn Lotus en Chevrolet. Laatstgenoemd merk heeft een contract met Team Penske getekend.

Voor het eerst in actie, goedkoper en leverbaar met meerdere bodykits voor
de teams.
Tekst Willem J. Staat
Fotos: Indycar

"Ontwikkelingsrijder" Dan Wheldon met de test 2012 Dallara. Voor Indycar moet dit
een nieuw tijdperk gaan betekenen.
Nieuwe generatie Indycar voor het eerst in actie!
Voor Indycar Project Manager Tony Cotman was het een fantastische dag om de nieuwe generatie Indycar voor het eerst in actie te zien. Tony Cotman: “Dit is het begin van een nieuw tijdperk in Indycar.” Zoals bekend zal de nieuwe Dallara leverbaar worden met verschillende bodypanelen voor de ovals, stratencircuits en normale circuits. Een werkgroep bestaande uit zeven personen adviseerde dit concept in juli 2010 aan de Indycar-organisatie, nadat zij verschillende voorstellen bestudeerd hadden.
In 2003 werd het huidige chassis door Dallara aanvankelijk voor de ovals geïntroduceerd. Pas in 2005 kwam er eveneens een roadversie, die in St. Petersburg zijn debuut maakte. De auto is lichter, heeft meer pk’s en minder luchtweerstand dan het huidige chassis. Cotman is ervan overtuigd dat het racen met meer motorenleveranciers anders gaat worden. Om alle systemen te checken vindt er eind september op de Texas Motor Speedway een tweede shakedown plaats. De Vice President of Indycar Technology Will Philips wil er eerst van overtuigd zijn dat alle basiselementen kloppen.
De nieuwe Dallara gaat in een gloednieuwe fabriek in Indianapolis geproduceerd worden. Kwaliteitscontroleur Sam Garrett van Dallara USA: “Wij hebben veel tijd besteed aan het aanbrengen van de ideeën die het ICONIC Adviescomité had voorgesteld. Veiligheid en lagere kosten, Iets dat uniek lijkt.Wij hebben enorm veel tijd besteed aan het veilig en stabiel maken van de auto. Daardoor is het mogelijk om met verschillende bodykits te rijden. En dat maakt het uniek.”
“Wij moeten er zeker van zijn dat alle aspecten van de auto voldoen. Daarom hebben wij ons de “aero-targets” en rechtelijnsnelheid als eerste doel gesteld.Wij willen er zeker van zijn dat de “basiscs” kloppen voordat wij verder pushen" aldus Garrett. De teams zullen in oktober met de tests aanvangen. Zoals bekend hebben Ganassi Racing, A.J. Foyt Racing en Sam Schmidt Motorsports een contract met Honda getekend. De atmosferische 3,5L Honda wordt zoals bekend vervangen door een 2.2L Turbo V6 motor. Andere motorenleveranciers zijn Lotus en Chevrolet. Laatstgenoemd merk heeft een contract met Team Penske getekend.

Voor het eerst in actie, goedkoper en leverbaar met meerdere bodykits voor
de teams.