Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP2: Stefano Coletti wint doldwaze natte, droge en natte race

480_start_4686

Stefano Coletti is de onverwachte winnaar geworden van de sprintrace op het natte en dan weer droge circuit van de Hungaroring. Vanaf een 21ste startplaats reed Trident rijder naar voren. Mede geholpen door de wisselende weersomstandigheden en twee safety car periodes wist Coletti als eerste over de finish te rijden met 7.2 seconden voorsprong op Esteban Gutierrez en Romain Grosjean. Giedo van der Garde eindigde net naast het podium en moet leidzaam toezien hoe de sterk presterende Grosjean nu al 25 punten voorsprong heeft genomen in de tussenstand. De Fransman kan al bij de volgende twee races op het circuit van Spa-Francorchamps de titel binnen halen.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: Frits van Eldik

Een moeilijke keuze voor de rijders voor de start van de wedstrijd. Een zevental rijders kozen voor slicks maar het merendeel koos toch voor de veilige regenband. De ook voor regenbanden gekozen Giedo van der Garde had een raketstart en reed vanaf zijn vierde startplaats naar een tweede stek achter poleman Christian Vietoris. De teamgenoot van Van der Garde Charles Pic streed met Grosjean om de derde plaats met Jules Bianchi op het vinkentouw.

Vietoris had na acht ronden inmiddels een flinke voorsprong opgebouwd maar de baan werd steeds droger. Max Chilton is één van de eerste die zijn regenbanden omwisselde voor slicks. Een paar bochten verder ging de Engelsman hard de rail in en de safety car moest de baan opkomen. Bijna iedereen ging in deze periode de pits in voor slicks. Na de herstart pakte Vietoris wederom de leiding gevolgd door een scherp acterende Grosjean die Van der Garde op het rechte eind aan de binnenkant passeerde. Ook Bianchi wil de McGregor rijder zo snel mogelijk inhalen maar de Fransman is te ongeduldig. Bij het insturen van een bocht koos Van der Garde zijn eigen lijn maar raakte daarbij de wagen van Bianchi die rechtdoor schoot.
Stefano Coletti reed ondertussen geruisloos naar voren. Jules Bianchi kwam weer naar binnen voor regenbanden. Het begon weer te regenen op de Hungaroring en de baan werd voor slicks moeilijk te rijden. Vietoris ging in de rondte en raakte licht de wagen van Grosjean die er geen schade aan overhield maar wel de eerste plaats kwijt raakte aan Coletti. Grosjean ging met nog 9 minuten te rijden weer de pits in voor regenbanden. De rijders op slicks hadden het moeilijk en verloren veel tijd. In de laatste rondes was het gevecht om de tweede plaats tussen Grosjean en de oprukkende Gutierrez prachtig om te zien. De jonge Mexicaan, gestart vanaf een 24ste plaats, pakte in de laatste bocht voor de finish de Fransman binnendoor. Van der Garde, Bird en Bianchi pakten de andere overgebleven punten.

480_giedo_4882

"Ik ben blij dat we zijn gefinisht, dat we wat punten hebben gescoord", aldus Van der Garde. "In het begin ging het vrij goed, waren we mooi op snelheid, maar nadat we gewisseld waren naar slicks, ging het wat minder. Ik kreeg gewoon geen temperatuur in de banden en gelukkig begon het weer te regenen, waardoor we weer naar regenbanden moesten wisselen."
Giedo van der Garde:"De stop was op het juiste moment, maar een probleem met het wiel rechtsachter zorgde voor tien seconden vertraging. Het had dus nog wel wat beter gekund, maar het zij zo. We hebben nu een zomerstop, waarin ik even ga ontspannen, om daarna weer alles te geven. Het kampioenschap is nog niet verloren en ik zal blijven strijden zo lang er kansen zijn."

Uitslag sprintrace:
1. S. Coletti (Trident Racing) 23 ronden in 45:53.864
2. E. Gutiérrez (Lotus ART) +7.293
3. R. Grosjean (DAMS) +7.401
4. G. Van Der Garde (Barwa Addax Team) +11.595
5. S. Bird (iSport International) +14.524
6. J. Bianchi (Lotus ART) +16.646
7. L. Razia (Caterham Team AirAsia) +17.153
8. K. Mirocha (Ocean Racing Technology) +17.840
9. R. González (Trident Racing) +19.602
10. C. Vietoris (Racing Engineering) +32.077

Stand:
1. R. Grosjean 74
2. G. Van Der Garde 49
3. C. Pic 42
4. J. Bianchi 35
5. S. Bird 35
6. D. Valsecchi 30
7. L. Filippi 28
8. D. Clos 26
9. M. Ericsson 25
10. S. Coletti 22
11. L. Razia 19
12. E. Gutiérrez 14
13. C. Vietoris 13
14. J. Král 10
15. F. Leimer 8
16. Á. Parente 8
17. M. Chilton 4
18. F. Fauzy 3
19. A. Carroll 2
20. M. Herck 1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet