Dragracing: Henri Joosten blijft Pro Modified trouw

Henri Joosten blijft ook in 2006 actief in de klasse Pro Modified. Recent is in Amerika een andere motor aangeschaft en werd een sponsorovereenkomst getekend met Rijsbergen-Autoparts.
Samen met Lex Joon stond Henri Joosten zo ongeveer aan de basis van het Nederlandse (auto)dragracen. Hoewel Joosten al diverse keren aankondigde aan zijn laatste seizoen bezig te zijn, leek er eind vorig jaar na een kapitale motorschade tijdens de European Finals, een definitief einde te komen aan zijn actieve dragrace-carrière.
Dragrace-bloed is echter hardnekkig en kruipt waar het niet gaan kan. In de winter begon het alweer te kriebelen en na rijp teamberaad werd besloten de opvallende Chevy BelAir weer de baan op te sturen. De definitieve doorslag gaf de overeenkomst met de Rijsbergen Groep, een groothandelsketen in automaterialen. Rijsbergen lijfde halverwege vorig jaar Autoparts Hoofddorp (een jarenlange trouwe sponsor van Joosten) in en kwam zo met het dragrace-team in contact. Rijsbergen-Autoparts heeft diverse vestigingen in de Randstad en heeft de ambitie om dit aantal in de komende jaren verder uit te bouwen.

Om goed voorbereid aan de start te staan heeft Joosten de in Engeland ‘overleden motor’ inmiddels vervangen door een in Amerika gekocht exemplaar van 738 cubic inch (12 liter!). Daarmee moeten (met behulp van lachgas) tijden van tegen de 6,5 seconden mogelijk zijn. Het persoonlijk record van Joosten staat momenteel op 6,6 seconden. Joosten heeft naast Drachten de twee Europese wedstrijden op Santa Pod (Main Event en Euro Finals) op zijn kalender staan. Wellicht wordt Hockenheim daar nog aan toegevoegd.
tekst en foto's: Remco Scheelings