Dragracing: Pro Dutch Racing ziet de zon schijnen!

De lange winter loopt op zijn eind en zo af en toe breekt de zon al lekker door. Bij Pro Dutch Racing zien ze over het algemeen in ieder geval figuurlijk de zon schijnen maar momenteel is dat ook letterlijk zo want het zonlicht straalt dit keer zowel door het dak, de motor als de auto.
Tekst: team en Remco Scheelings
Foto’s: team
De vertrouwde geel blauwe Pro Dutch-trailer wordt momenteel namelijk voorzien van een nieuw dak. Want al zou men het op het eerste gezicht niet zeggen, de trouwe trailer die er voor zijn Pro Dutch-tijdperk al een raceleven op had zitten, is inmiddels 23 jaar oud. Nadat vorig jaar een compleet nieuw luchtveer- en remsysteem werd geïnstalleerd was deze winter het dak aan de beurt. Het oude dak is er inmiddels vanaf en over twee weken wordt het uit één stuk bestaande nieuwe sandwichpaneel van maar liefst 13,5 meter verwacht! Om toekomstige lekkages voor te zijn komen er geen openingen meer in het nieuwe dak. De airco verhuist dan ook naar de voorkant van de trailer waardoor ook het grote raam verwijderd moet worden. De generator wordt in de DAF-trekker geplaatst. Al met al nog genoeg te doen dus.

Ook in de motor heeft het zonlicht momenteel nog vrij spel. Motor één staat in de shop. Na een uitvoerige check bleken er toch wel een aantal zaken aan te mankeren. Zo was er één nok op de nokkenas, twee kamers in de cilinderkop en een aantal drijfstangen beschadigd. Allemaal schades die ontstaan als door omstandigheden een motor tijdens een run niet ‘belast’ blijft en dus onbelast toeren maakt. De beschadigde onderdelen worden nu vervangen en het is dus zaak om komend seizoen er voor te zorgen dat de motor tot de finishlijn belast blijft. Motor twee staat nog in de USA. Ook daar scheen wat licht doorheen en wel op een plaats waar dit zeker niet de bedoeling was. Billy Leverentz zorgt voor de reparatie zodat Pro Dutch Racing bij aanvang van het seizoen eind mei weer over twee ‘race-ready’ krachtbronnen kan beschikken.

Aan de Pro Dutch Camaro zelf hoeft niet veel te gebeuren, al lijkt dat op het eerste gezicht anders. Door er een compleet ander en storingsvrij systeem op te bouwen moeten de problemen met de schakelaar zijn verholpen. Door de FIA zijn met name op veiligheidsgebied de nodige reglementswijzigingen doorgevoerd. Omdat hier bij de bouw van de auto al rekening mee was gehouden hoeft de Pro Dutch Camaro slechts op één punt te worden aangepast, namelijk dat als de brandblussers geactiveerd worden de hoofdschakelaar automatisch uitgaan. Verder wordt de radioantenne veranderd en moet er een kleine scheur in de neus worden gerepareerd. O ja, en de motor even terugplaatsen, dat is misschien wel handig…..
www.produtch.com