Indycar: Sam Schmidt neemt FAZZT team van Alex Tagliani over
Sam Schmidt Motorsports heeft het FAZZT team waarvan de Canadees Alex Tagliani mede-eigenaar was overgenomen. Tagliani blijft overigens gewoon als rijder voor het team actief.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar/Willem J. Staat

"Major Coupe" voor Sam Schmidt. Hij werd eigenaar
van FAZZT.
Sam Schmidt Motorsports eigenaar FAZZT Team
In 2001 formeerde Sam Schmidt zijn eigen Indycar team maar raakte na een crash op Disney World Speedway verlamd. Het weerhield hem niet om in de autosport als teambaas actief te blijven. In de eerste bestaansjaren behaalde het team van Schmidt Motorsports gemengde resultaten. Daarop besloot teambaas Sam Schmidt om zich geheel op de Indy Lights te richten.
In de Indy Lights behaalde het team van Sam Schmidt maar liefst vier kampioenschappen en 37 overwinningen. Vorig jaar werd de Fransman Jean Karl Vernay met Sam Schmidt Motorsports kampioen in deze klasse.
Sam Schmidt is sinds kort volledig eigenaar van FAZZT en heeft ook de huidige sponsorcontracten in zijn beheer. Alex Tagliani blijft als rijder aan en komt met het startnummer 77 aan de start. Schmidt is ervan overtuigd dat hij als teambaas nu meer know-how en expertise heeft dan tien jaar geleden. “Wij kunnen fabrikanten laten zien waar toe wij in staat zijn. Het gaat nu al om 2012” aldus een enthousiaste Sam Schmidt.
De Ferran Motorsports sluit deuren
Het team van de Ferran Motorsports heeft afgelopen week haar deuren moeten sluiten omdat Gil de Ferran er niet in slaagde om voldoende sponsoring voor zijn team te vinden. Eerder moest Tony Kanaan al afhaken omdat hij onvoldoende steun kon vinden.

Assen 2007 was de laatste keer dat Amerikaanse eenzitters op Europese bodem
reden. Dit zal voor de toekomst waarschijnlijk gewoon altijd een utopie blijven.
Indycar (nog) niet naar Europa
Randy Bernard van Indycar verklaarde vorige week dat er binnen Indycar krachten zijn, die graag een wedstrijd in Europa zouden zien. “De wedstrijden in Amerika hebben de hoogste prioriteit. En het zal nog wel een paar jaar duren voordat we een evenement in Europa kunnen houden. We moeten naar de belangen in de sport kijken en kunnen onszelf niet voorbijlopen” aldus Bernard. Verder liet hij weten dat het schrappen van de wedstrijd op Motegi niet in het belang van de series was. Vooral de lage TV ratings en media coverage waren hier de oorzaak van. Een klap in het gezicht van motorenleverancier Honda dus. Hieruit kan men de concluderen dat Indycar voorlopig nog een regionaal kampioenschap blijft.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar/Willem J. Staat

"Major Coupe" voor Sam Schmidt. Hij werd eigenaar
van FAZZT.
Sam Schmidt Motorsports eigenaar FAZZT Team
In 2001 formeerde Sam Schmidt zijn eigen Indycar team maar raakte na een crash op Disney World Speedway verlamd. Het weerhield hem niet om in de autosport als teambaas actief te blijven. In de eerste bestaansjaren behaalde het team van Schmidt Motorsports gemengde resultaten. Daarop besloot teambaas Sam Schmidt om zich geheel op de Indy Lights te richten.
In de Indy Lights behaalde het team van Sam Schmidt maar liefst vier kampioenschappen en 37 overwinningen. Vorig jaar werd de Fransman Jean Karl Vernay met Sam Schmidt Motorsports kampioen in deze klasse.
Sam Schmidt is sinds kort volledig eigenaar van FAZZT en heeft ook de huidige sponsorcontracten in zijn beheer. Alex Tagliani blijft als rijder aan en komt met het startnummer 77 aan de start. Schmidt is ervan overtuigd dat hij als teambaas nu meer know-how en expertise heeft dan tien jaar geleden. “Wij kunnen fabrikanten laten zien waar toe wij in staat zijn. Het gaat nu al om 2012” aldus een enthousiaste Sam Schmidt.
De Ferran Motorsports sluit deuren
Het team van de Ferran Motorsports heeft afgelopen week haar deuren moeten sluiten omdat Gil de Ferran er niet in slaagde om voldoende sponsoring voor zijn team te vinden. Eerder moest Tony Kanaan al afhaken omdat hij onvoldoende steun kon vinden.

Assen 2007 was de laatste keer dat Amerikaanse eenzitters op Europese bodem
reden. Dit zal voor de toekomst waarschijnlijk gewoon altijd een utopie blijven.
Indycar (nog) niet naar Europa
Randy Bernard van Indycar verklaarde vorige week dat er binnen Indycar krachten zijn, die graag een wedstrijd in Europa zouden zien. “De wedstrijden in Amerika hebben de hoogste prioriteit. En het zal nog wel een paar jaar duren voordat we een evenement in Europa kunnen houden. We moeten naar de belangen in de sport kijken en kunnen onszelf niet voorbijlopen” aldus Bernard. Verder liet hij weten dat het schrappen van de wedstrijd op Motegi niet in het belang van de series was. Vooral de lage TV ratings en media coverage waren hier de oorzaak van. Een klap in het gezicht van motorenleverancier Honda dus. Hieruit kan men de concluderen dat Indycar voorlopig nog een regionaal kampioenschap blijft.